תשחיזו את הגרזן שלכם!
-
היי חברים,
ברוכים הבאים לעוד פרק בבלוג שלי! והפעם נדבר על-
“למה חשוב להשחיז את הגרזן שלכם”בפרק הקודם דיברתי על זה שלא צריך להיבהל מכל הידע האינסופי שקיים בתחום הסאונד, שאפשר לעשות סאונד טוב גם עם כמה פעולות פשוטות (ווליום, צידוד וכו’) ושהכי חשוב זה פשוט לעשות!
עכשיו תראו, המטרה שלי במאמר ההוא הייתה דבר אחד פשוט, למנוע ממתחילים שנכנסים לתחום הזה, להתייאש ולא לעשות כלום. אחרי שהבהרתי את הנקודה החשובה הזאת, אני הולך למשוך לצד השני (צריך איזון בחיים…), ולהסביר לכם, עד כמה חשוב כן להשקיע וללמוד כמה שאפשר וכמה שיותר, למי שרוצה באמת להגיע רחוק…
לפני ההסבר שלי, אני חייב שתכירו את שני סוגי הממקססים:
יש בעולם הרבה טכנאי מיקס מעולים, לכל אחד מהם גישה ייחודית משלו וזרימת עבודה שהוא פיתח עם הזמן, אבל אם הייתי צריך לחלק את כל הממקססים לשתי קבוצות, הייתי מחלק אותם כך:
ממקסס א’ - “הטכני” – הממקסס הזה, רואה בעבודת המיקס, רצף של פעולות טכניות שאמורות לגרום לכל הערוצים להישמע “נכון”, הוא חושב הרבה על זרימת העבודה שלו ועל הדרך ה"נכונה" לעשות את הדברים, לוקח לו זמן לכוון בצורה מדוייקת את המכשירים שהוא עובד איתם, והוא עושה זאת בזהירות רבה.
ממקסס ב’ - “האומנותי” – הממקסס הזה, רואה בעבודת המיקס, עניין אומנותי לחלוטין, זרימת העבודה שלו נראית יותר כמו נגן שיצא לאילתור סולו, מאשר תהליך טכני, הוא זז מהר בלי להתעכב יותר מדי, והוא לא חושב על שום דבר, חוץ ממה מרגש אותו ועושה לו את זה.
כשנכנסתי לעולם המיקס, רציתי להיות יותר כמו ממקסס א’, רציתי לדעת איך כל דבר עובד ורציתי שיהיו לי כללים ברורים איך לעשות כל דבר, רציתי שתהיה לי שליטה ושהתהליך יהיה שיטתי,
אבל ככל שלמדתי יותר, הבנתי שזו לא האמת.
יש אנשים שיכולים להגיע לתוצאות מעולות עם הגישה של ממקסס א’, אין שום דבר רע בגישה הזו – בפרט למתחילים, אבל מספיק להקשיב רק כמה דקות לראיון של אחד מהממקססים המובילים בעולם ולהבין שהם דומים יותר לממקסס ב’.
ופה מגיע הפאנץ’…
מסתבר, שהדרך היחידה לפתח את היכולת של ממקסס ב’ ולגשת למיקס כאל יצירת אומנות, היא קודם כל להחזיק את הכישורים הטכניים בארגז הכלים, כל מי שהגיע לשלב של ממקסס ב’, עבר דרך ממקסס א’, אחרי שפיתחת את הכישורים הטכניים, אפשר לשכוח מכל מה שידעת ופשוט למקסס!
אני מקווה שהמסר ברור, לכל מי ששואף גבוה ורוצה להגיע באמת לטופ, חשוב מאוד להשקיע בלימוד הטכני של הדברים, להבין איך הדברים עובדים, להבין מה כל פלאגין עושה ואיך הוא עושה, אח"כ כשהשליטה בידכם, יהיה לכם הרבה יותר קל והרבה יותר מהר למקסס ברמה גבוהה.
אני לא יכול לדבר על העניין הזה, מבלי להזכיר משפט מאוד מפורסם שמיוחס לאברהם לינקולן, הנשיא ה 16 של ארה"ב, הוא אמר כך:
“תנו לי שש שעות לכרות עץ ואני אקדיש את הארבע הראשונות להשחיז את הגרזן”
בעוד שרוב האנשים, ינסו לנצל את כל השש שעות להכות בעץ, אפי’ שהגרזן לא משהו, הרבה יותר חכם ויעיל להשקיע ארבע שעות בהשחזת הגרזן ואז יכול להיות שבכמה מכות בודדות, העץ ייפול.
עד כאן המסר שלי, עכשיו שוב, אם אתם לא בעניין של להשקיע יותר מדי ומספיק לכם שהסאונד נשמע טוב ועובד, בשביל זה כתבתי את הפרק הקודם, אבל אם אתם לא מתכוונים להתפשר על איכות הסאונד שלכם, ואתם באמת רוצים את הקצה, לכו להשחיז את הגרזן שלכם!
בהצלחה! -
@SHLNX כתב בתשחיזו את הגרזן שלכם!:
“תנו לי שש שעות לכרות עץ ואני אקדיש את הארבע הראשונות להשחיז את הגרזן”
איך שהמשפט הזה כל כך קשור למוזיקה
אם יש לך כלים מוכנים וטובים זה הופך את העבודה ליותר קלה -
יש ברשת הרבה חומר שמיקססתי לאחרים (בעיקר למעבדים מתחילים) אבל ביקשתי לא להיות רשום בקרדיטים, כי ההפקה לא מספיק טובה לדעתי, אני כן עובד על כמה פרוייקטים שאני מעבד וכשזה יצא בעז"ה, אהיה חתום גם על המיקס ואז אעלה לפה בל"נ.
אגב, יש כמה דברים שיצאו וכתוב בקרדיטים SHLNX, אבל זה לא אני, זה אחי…
היזהרו מחיקויים -
@יוני-בר כתב בתשחיזו את הגרזן שלכם!:
@SHLNX
והעיבודים בכל השירים שלו זה עיבודים שלך או שלואני עשיתי לו רק את העיבוד לשיר “טיק טאק”, למרות שזה לא עיבוד סופי, זה היה רק סקיצה (אפשר לשמוע את זה במיוחד בווקאלים) והוא החליט להוציא את זה ככה…
אני רוצה להוציא לו אלבום בעז"ה, מקווה שזה יקרה כבר השנה…