רוצה לרגש באמת? | 3 סודות למוזיקה מעוררת כיסופין
-
לאורך השנים גיליתי שניגונים חסידיים איטיים רבים - כמו אלו שמגיעים מחצר חב"ד - וגם יצירות קלאסיות מרגשות, מעוררים בי רגש מסתורי: לא עצב, לא שמחה.
רק לאחר כמה שנים ושיחות עם אנשים, הבנתי שזהו געגוע. או בשפה היהודית: "כיסופין". תחושה שקשה להגדיר במילים, אבל כששומעים אותה, מרגישים אותה עמוק בפנים.
מוזיקה עם תחושת געגוע היא כמו סיפור שלא נגמר – היא מרגשת, ממלאת, אבל תמיד משאירה טעם של עוד.
אם בא לך שהמאזינים שלך ירגישו כמיהה למשהו בלתי מושג, הנה שלושה כלים פשוטים ומדהימים ליצירת הקסם הזה:
תווים ארוכים ואיטיים:
תנו למוזיקה לנשום. תווים ארוכים ואיטיים יוצרים מרחב שמזמין את המאזין להיסחף פנימה. זה כמו לשבת על חוף ולחכות לגל – הסבלנות משתלמת.אקורדים חסרים/מעבריים:
אל תספרו את כל הסיפור – אקורדים שלא נשמעים "שלמים" או כאלה שמרגישים כמו תחנת מעבר יוצרים תחושה שמשהו חשוב עדיין בדרך. זה משאיר את המאזינים עם תחושה של ציפייה.בס בהיפוכים:
שחקו עם ההרמוניה! כשהבס מנגן את התו הלא צפוי מתוך האקורד, זה כאילו הקרקע זזה קצת מתחת לרגליים. ההיפוכים יוצרים עניין ותחושה של מסע לא פתור.כל אלה יגרמו למאזינים שלך להרגיש כאילו הם מחפשים משהו... מבלי לדעת בדיוק מה. וזה בדיוק הסוד לגעגוע במוזיקה.
שאלות? מוזמנים באהבה!
-
@יוחנן-בלייך כתב ברוצה לרגש באמת? | 3 סודות למוזיקה מעוררת כיסופין:
אקורדים חסרים/מעבריים:
אל תספרו את כל הסיפור – אקורדים שלא נשמעים "שלמים" או כאלה שמרגישים כמו תחנת מעבר יוצרים תחושה שמשהו חשוב עדיין בדרך. זה משאיר את המאזינים עם תחושה של ציפייה.סליחה על הבורות , יש כללים איפה אפשר לעשות אקורדים חסרים ? או שזה בא לפי השמיעה ואין משהו מוגדר?
תודה רבה על כל הידע , כבוד שאחד כמוך נמצא בפורום !
-
@יוחנן-בלייך כתב ברוצה לרגש באמת? | 3 סודות למוזיקה מעוררת כיסופין:
בס בהיפוכים:
שחקו עם ההרמוניה! כשהבס מנגן את התו הלא צפוי מתוך האקורד, זה כאילו הקרקע זזה קצת מתחת לרגליים. ההיפוכים יוצרים עניין ותחושה של מסע לא פתור.בוודאי שזה יוצר עניין במקומות מסויימים אבל צריך מאוד להיזהר עם זה ולעשות את זה רק מידי פעם כי אני פעם בטעות כתבתי לקטע בס בהיפוכים ויצא רע מאוד.
-
@Yossile כתב ברוצה לרגש באמת? | 3 סודות למוזיקה מעוררת כיסופין:
ולעשות את זה רק מידי פעם
יותר מדויק, זה לא עניין של מדי פעם אלא של איפה שצריך.
זה לא דבר שעושים אותו בברירת מחדל, אלא איפה שיש עניין לעשות את זה.
בברירת מחדל בס אמור לנגן רק את השורש, ואם אתה רוצה להדגיש היפוך מסוים תעשה אותו עם כלים אחרים. -
@Yossile ראוי לשים לב שכמו בהרבה דברים במוזיקה, גם פה אין נכון ולא נכון. יש רק נכון ואותנטי למה שאתה מרגיש, או להיפך. וזה נכון גם להאם לעשות היפוכים, באיזה כלי, באיזו תדירות, ואיזה היפוך בדיוק. יש דוגמאות טובות לכל דבר שניתן להעלות על הדעת, כי הדברים האלו בוצעו מתוך האומנות האותנטית של אותו יוצר.
-
לבקשת רבים, מצרף סרטון שקצת יותר מדגים את הנקודות המופיעות כאן. לא רציתי להטריח ולכן לא נכנסתי יותר מדי לחלקים טכניים (אבל אני כאן אם תרצו הסברים / רעיונות לאקורדים או להיפוכים).
בגלל הסינונים והחסימות, מעלה לכם 3 אופציות:
- קישור ליוטיוב
- סרטון: געגוע.mp4
- קובץ שמע: מוזיקה שמדברת ללב: 3 טיפים ליצירת געגוע | מדריך.wav
-
@יוחנן-בלייך כתב ברוצה לרגש באמת? | 3 סודות למוזיקה מעוררת כיסופין:
קישור ליוטיוב
נשלח לבדיקה בנטפרי. עריכה: נפתח.