אקורדים יפים ומושקעים
-
-
סורי, אבל אם כל זה (AM A A7 Asus Aaug Adim) נשמע לך רגיל ובנאלי
אבל 13 זה אתה לא מכיר בכלל זה ממש מוזר…
כי אם אתה מבין באקורדים לא דיסוננסיים מורכבים כמו Adim שלא מאד בשימוש נפוץ בלה מינור…
אז אתה גם אמור להבין באחרים… -
יש לי תשובה על זה, אבל אני יכתוב אותה בזהירות, כי בסוף כל אחד וצורת הלמידה שלו.
בכל אופן, מניסיוני האישי, להיות עם הרבה ידע, ולהכיר הרבה שמות של אקורדים, זה לא מה שמביא את היופי לנגינה. מה שחשוב באמת:
-
לא להסתפק ב"מאגר" של סוגי שמות של אקורדים, אלא ללמוד את כל הבסיס של תאוריית המוזיקה - בעיקר בתחום של כל מה שקשור למבנה הסולמות והאקורדים.
-
לפתח שמיעה והבנה, להקשיב הרבה למוזיקה (אבל למוזיקה איכותית), ולנסות להבין את המהלכים של האקורדים לאורך השיר. יש מהלכים שמקובלים במוזיקת פאנק, ויש מהלכים שמקובלים ברוק, וכן על זה הדרך
-
לבס יש הרבה משמעות במהלכים של האקורדים, לכן, קח שיר מסוים, ותנסה ביד שמאל לנגן רק בס (כשהאורגן על מצב פסנתר), ואחרי שיש לך מהלך מסוים עם הבס תוכל לתכנן בהתאם לזה את המהלך של האקורדים. הבס לא חייב להיצמד לשורש של האקורד, אתה יכול להביא גם היפוכי אקורדים (בתנאי שזה נשמע טוב ומתאים, כמובן)
-
יצירתיות! זה דבר חשוב. יש הרבה שמקשיבים לשירים של אמנים גדולים, מכניסים את השיר לתוכנה שמפענחת את האקורדים, ומבצעים על פי זה את השיר. אמנם זה עוזר ומרחיב את הידע והבנה בתורת האקורדים, אבל חשוב לא פחות לנסות לפתח מהלכים לבד, לא להיצמד למישהו אחר, אלא להיצמד לשמיעה והטעם האישי שלך. בסופו של דבר לכל אחד יש את היופי והחן שהוא יכול לתת, וחבל להיות תלותי בחיקוי של אמנים אחרים…
אפשר לומר שבגדול די סיכמתי כאן את הדרך בה למדתי להשקיע באקורדים,
מקווה שיביא תועלת -
-
@מרדכי-S כתב באקורדים יפים ומושקעים:
לבס יש הרבה משמעות במהלכים של האקורדים, לכן, קח שיר מסוים, ותנסה ביד שמאל לנגן רק בס (כשהאורגן על מצב פסנתר), ואחרי שיש לך מהלך מסוים עם הבס תוכל לתכנן בהתאם לזה את המהלך של האקורדים. הבס לא חייב להיצמד לשורש של האקורד, אתה יכול להביא גם היפוכי אקורדים (בתנאי שזה נשמע טוב ומתאים, כמובן)
או דרך נוספת - יש לכם בראש “שבירה” הרמונית שנשמעת לכם מתאימה? - תהרמנו אותה לאקורד - מומלץ מורחב (7/9).
דוגמה - בשיר שערי שמים פתח של זאנויל אז ב"אוי אוי אוי ובעל הרחמים אפשר לעשות אקורד עם מי במול, שזה יכול להיות/B/B7/CM או כל אקורד אחר שנראה לכם, (השבירה המוכרת ביותר - לה במול - שאותה מהרמנים עם סול דיאז מוגדל /FM) -
במילים פשוטות יותר אקורד B עם היפוך כשהבס הוא הסול דיאז.
-
@מייבין-באקורדים באקורד B יש סול דיאז?
לא בזה שאני מכיר
ואם התכוונת לסול במול - לא חבל לפספס את האפקט של ההדגשה של השבירה? -
@גולדי-שטראוס כתב באקורדים יפים ומושקעים:
למישהו יש מושג כיצד ניתן ללמוד לעשות אקורדים ברמה גבוהה - כולל מעברים
אבל לא האקורדים הנפוצים היפים שזה כוללכמה דברים
1- המוזיקה העכשוית מאוד פשוטה עם אקורדים בנאליים ביותר --אקורדים מורכבים
זה יותר הסגנון המתוחכם של שנות ה80 – מי שמשתמש היום באקורדים מורכבים --לא כל-כך מבינים את המוזיקה שלו — לצערינו
2- יש אקורדים שמוסיפים am6 --או am9 — מוסיף הרבה מסתוריות ועניין
3- ועוד שיטה —לעשות אקורד פשוט אבל לשנות את הבס לצליל שלא מהאקורד זה מקבל צבע
אחר ומעניין ---- לדוגמה השיר כתר מלוכה של ישי ריבו – הוא מנגן בבית אותו אקורד
רק מחליף את הבס – בהחלט מוסיף עניין
4-- או בשיר "רצוף אהבה "-- יש שם חזרה על אקורדים שלא תואמים את הצלילים
במלודיה — גם מוסיף יחודיות וצריך ידע מוזיקלי רחב למהלכים כאלה כדי שלא ישמע זיוף
5- ואפשר גם להחכים מהפוסט נ"ל של @מרדכי-S -
@אילן-פ כתב באקורדים יפים ומושקעים:
3- ועוד שיטה —לעשות אקורד פשוט אבל לשנות את הבס לצליל שלא מהאקורד זה מקבל צבע
אחר ומעניין ---- לדוגמה השיר כתר מלוכה של ישי ריבו – הוא מנגן בבית אותו אקורד
רק מחליף את הבס – בהחלט מוסיף ענייןשים לב שכפי שנכתב כאן בעבר זה לא דבר שעושים סתם כך. היפוך בס הוא בשום אופן לא דבר של ברירת מחדל, בס מנגן רק שורש. היפוך בס מגיע רק כשהוא נדרש.
שנית, היות שאנו מדברים על קלידנים ולא על פסנתרנים, אין משמעות גדולה מדי להיפוך בס היות ובמקצב ממש לא משנה באיזה היפוך עשית אקורד, הוא תמיד יישמע אותו הדבר… -
@איש-אחד
אני לא יודע בדיוק למה קוראים היפוך בס —אם הכוונה שב AM עושים בס E במקום A
אז הכל טוב
אני התכוונתי שעושים בס שלא מצלילי האקורד בכלל --לדוגמה AM עם בס --D
שבשכלול של כל הצלילים כולל הבס נוצר אקורד מורכב ומעניין שזה בעצם DM9
בסוג של ורייצייה -
@אילן-פ כתב באקורדים יפים ומושקעים:
@איש-אחד
אני לא יודע בדיוק למה קוראים היפוך בס —אם הכוונה שב AM עושים בס E במקום A
אז הכל טוב
אני התכוונתי שעושים בס שלא מצלילי האקורד בכלל --לדוגמה AM עם בס --D
שבשכלול של כל הצלילים כולל הבס נוצר אקורד מורכב ומעניין שזה בעצם DM9
בסוג של ורייצייהזה כבר משהו אחר.
אבל גם את זה לא עושים על ימין ועל שמאל, הכל בחישוב מה מתאים לעניין ולקונספט. -
@חובבן לזה התכוונתי, בכל אופןם יש צורה לתאר אקורד, למשל אורד AM הוא לא אקורד F מהופך שהבס שלו הוא לה, ובמקום אף גבוה ירדו למי…
כשסבירים אקורד צריך לוודא שהקורא לא יצטרך לחשוב שתי דקות בשביל להבין לאיזה אקורד הכוונה…
ואגב… הרבה זמן לא שמענו ממך
אני כל פעם שמישהו מעלה קובץ של משהו שהוא בנה מעניין אותי לקרוא את הביקורת והארות שלך ומזמן לא ראינו אותך… -
@איש-אחד בדיוק.
אי אפשר לזרוק אקורדים במוזיקה סטנדרט (לא פסנתר או ג’ז וכדו’) כשמנגנים עם מקצב החכמה האמיתית זה להשתמש באקורדים רגילים ו7 מקסימום סאס,
והיצירתיות המוזיקלית היא לשים את האקורד הפשוט במקום הנכון שהוא יהיה מפתיע,
יש שחושבים שבשביל לנגן טוב צריך לעבוד על כל האקורדים המורכבים ,וזה נכון אבל לפחות תאמנו להשתמש נכון ויצירתי באקורדים הכי פשוטים
הדוגמא הטובה לזה זה הקלידםן מנדי גולדברג שבפסנתר מהרמן בצורה משגעת, ובמוזיקת חתונות וקבל"פ עם לפט וסטרינג יודע לתת אקורדים פשוטים ומפתיעים לאללה.
והמבין-יבין. -
@מייבין-באקורדים כתב באקורדים יפים ומושקעים:
@איש-אחד בדיוק.
אי אפשר לזרוק אקורדים במוזיקה סטנדרט (לא פסנתר או ג’ז וכדו’) כשמנגנים עם מקצב החכמה האמיתית זה להשתמש באקורדים רגילים ו7 מקסימום סאס,
והיצירתיות המוזיקלית היא לשים את האקורד הפשוט במקום הנכון שהוא יהיה מפתיע,
יש שחושבים שבשביל לנגן טוב צריך לעבוד על כל האקורדים המורכבים ,וזה נכון אבל לפחות תאמנו להשתמש נכון ויצירתי באקורדים הכי פשוטים
הדוגמא הטובה לזה זה הקלידםן מנדי גולדברג שבפסנתר מהרמן בצורה משגעת, ובמוזיקת חתונות וקבל"פ עם לפט וסטרינג יודע לתת אקורדים פשוטים ומפתיעים לאללה.
והמבין-יבין.כל מילה פנינה!
-
תודה על כל התשובות ממש מחכים