רשימת המונחים שראוי לכל "מוזיקאי" לדעת
-
בפורום הרבה פעמים עולים כל מיני שמות ומונחים של דברים בעולם הסאונד והמוזיקה.
מה שקורה שהרבה פעמים יש כאלו שלא מבינים אחד את השני.
כאן אקבץ בעז"ה את המונחים הבסיסיים שאני חושב שראוי שכל “מוזיקאי” ידע.
לא הכל פה מונחים בסיסיים אבל ליקטתי מה שמצאתי או מה שעלה לי בראש.
נא לא להגיב כאן!!
לתגובות או מונחים שיש לכם להוסיף תכתבו כאן.
@Global-Moderators בבקשה לנעול את הנושא
למען הסדר הטוב אני אחלק את זה לכמה חלקים לפי הנושאים:
-
מונחים כללים במוזיקה:
טוניקה (Tonic) – הצליל הכי חשוב בשיר.
הצליל שאיתו מתחיל ונגמר השיר (מה שנקרא גם “הבית”).קווינטה (Quinta) – מרחק בין שני צלילים.
מודוס (Mode) – צלילים עם אופי מיוחד, כמו שיר שמח או עצוב.
(לדוגמא - בסולם C מז’ור , התווים הם: C, D, E, F, G, A, B.
אם נתחיל כל פעם מתו אחר אחר ונשמור על אותם תווים, נקבל מודוסים שונים) -
-
מונחים בסיסיים בנגינה:
מודולציה (Modulation) –מעבר מסולם אחד לסולם אחר תוך כדי השיר.
(יכול להיות גם בטון וגם בסאונד)טרנספוזיציה - שינוי סולם בצורה טכנית בכל שיר ושיר בפני עצמו.
(בעצם שניהם זה אותה פעולה אבל טרנספוזיציה זה מעבר טכני לסולם אחר. ומודילציה זה מעבר סולם תוך כדי הנגינה בצורה ‘מטושטשת’)
סלייד (Slide) [ובשפה המקצועית “גליסנדו”] – טכניקה שעוברת מצליל לצליל בצורה רצופה ו - ‘רכה’ ולא אגרסיבית כמו מעבר פשוט בין תו לתו.
(לדוגמא בגיטרה - לוחצים על אחד המיתרים ואחרי הפריטה על אותו מיתר מחליקים עם האצבע כמה שריגים קדימה).הרמוניקס (Harmonics) – הרמוניה בתדרים שקיימים בתו המנוגן, רק עם השתקה על אותו התדר.
(אם לדוג’ ניגנו את תו דו 4, נשמע את כל ההרמוניות בתדרים שמתנגנים יחד עם התו הזה רק בלי התדר הבסיס).
זה נשמע כמו צלילים עדינים שיוצאים כשנוגעים בעדינות במיתר (לכו לצפות ).
(אגב, תחפשו סרטונים של ארי אטינגר הוא משתמש בזה המון)לגאטו (Legato) – מנגנים צלילים אחד אחרי השני בלי הפסקה של שקט.
ארפג’יו (Arpeggio) – מנגנים את הצלילים של האקורד אחד אחרי השני וחוזר חלילה.
פירוק אקורדים (Decomposing chords) - אותה הפעולה של ארפגו’ רק בצורה לא מסודרת.
פאוור קורד (Power Chord) – אקורד פשוט עם שני צלילים, שנשמע חזק ומגניב.
הפאוור בעצם מורכב רק מהטוניקה (צליל הבסיס) והדומיננטה (הדרגה החמישית) של אותו אקורד.
אקורדים אלו מנוגנים בעיקר בגיטרה חשמלית עם דיסטורשן וסאונד מלא ועשיר. -
מונחים בתוכנות DAW:
דבר ראשון - DAW הם ראשי תיבות של Digital Audio Workstation
ולמי שמבין קצת אנגלית הכוונה: תחנת אודיו דיגיטליתפריסט (Preset) – סט הגדרות קבוע מראש.
במקום שתצטרכו לבנות בעצמכם את ההגדרות מאפס - מישהו בנה אותם עבורכם.
זה יכול להיות הן בצלילים והן באפקטים.
לדוגמא - פריסט יכול להיות צליל מוכן מראש שאפשר להשתמש בו במקום ליצור צליל לבד מאפס.
(תמיד אפשר לעשות שינויים בפריסט, לדוגמא להוסיף חוזק לצליל וכדו’, אבל הרעיון הוא שזה בנוי מראש).קוונטייז (Quantize) – תיקון הצלילים כדי שיתאימו לקצב של השיר.
לופ (Loop) – קטע מוזיקה שחוזר על עצמו (עד שתעצרו אותו ).
מידי (midi) - קובץ של סאונד.
המידי לא מעביר קובץ שמע בצורה סגורה, אלא הוא ‘מסביר’ למחשב איך הסאונד אמור להישמע.סמפל (Sample) – קטע קול מוקלט בצורה סגורה (בשונה מ - MIDI).
מיקס (Mix) – ערבוב הצלילים כדי שישמעו טוב ביחד.
בדוגמא פשוטה - להגביה את הזמר ולהנמיך את המנגינה.מאסטרינג (Mastering) – סידור השיר שיהיה מוכן לשמיעה ויוכלו להעלות אותו לרשתות.
סיידצ’יין (Sidechain) – אפקט שמבליט צליל אחד ומרגיע צליל אחר.
לדוגמא אם יש שני תופים חזקים ש’מועכים’ אחד את השני והסאונד יוצא רועש אז עושים סדצ’יין והוא נותן ‘מרווח’ לכל צליל.סינתיסייזר (Synthesizer) – מכשיר שמייצר צלילים.
ובמקום השם המסובך הזה תקראו לו סינטי (זה לא המצאה שלי…) .טיים ליין - ציר הזמן (Timeline) – המקום בתוכנה שמראה איפה כל הצלילים נמצאים.
פלאגין (Plugin) – תוכנה קטנה שמוסיפה אפקטים או כלי נגינה (מגיעה בסיומת VST).
אוטומציה (Automation) – שינוי הצליל באופן אוטומטי תוך כדי השיר.
אוטומציה יכולה לשנות את עוצמת השיר בזמן מסוים, כמו להקטין או להגדיל את עוצמת התופים, או לבטל ולהוסיף אפקטים בזמן מסויים.סקרצ’פד (Scratchpad) – מקום לשמור רעיונות מוזיקליים. (אני מכיר את זה בעיקר מעולם העיצוב)
טמפלט (Template) - תבנית, ערוצים או מסגרת מוכנים מראש שעוזרת להלחנה ולהפקה.
-
מונחים באפקטים:
ריוורב (Reverb) – אפקט שמדמה את ההדהוד של הצליל במרחב מסוים, כמו חדר, אולם או מערה, ויוצר תחושת עומק ואווירה.
דיליי (Delay) – אפקט שמשכפל את הצליל המקורי ומנגן אותו מחדש לאחר פרק זמן מסוים.
אקולייזר (Equalizer) – כלי שמאפשר להתאים את עוצמות התדרים השונים של הצליל (נמוכים, בינוניים וגבוהים), כדי להדגיש או להחליש חלקים מסוימים בסאונד.
והכינוי בקיצור - איקייו (EQ)דיסטורשן (Distortion) – אפקט שיוצר סאונד “מלוכלך” ואגרסיבי, במיוחד בגיטרות חשמליות. “בזזז” .
קומפרסור (Compressor) – שמירה על צליל אחיד בלי קפיצות.
האפקט מאזן את הצליל על ידי צמצום ההבדלים בין הצלילים החזקים לחלשים, ויוצר צליל אחיד ויציב יותר.פילטר (Filter) – אפקט שמדגיש או חותך תדרים מסוימים, כמו פילטר לחיתוך תדרים נמוכים או גבוהים.
פייזר (Phaser) – אפקט שיוצר שינוי מחזורי בתדרים של הצליל, ויוצר אפקט “סחרור” או “הזזה” רכה ומרחפת. [קצת קשה להסביר במילים, אבל זה התיאור המדוייק שאני חושב שהוא הנכון.]
-
מונחים בנגינה עם חברים:
ג’אם (Jam) – לנגן ולאלתר ביחד בלי תכנון.
נהוג לומר לחבר: "בוא נג’מג’ם ביחד! "הרבה פעמים זה יוצא קצת מגומגם כי זה לא מתואם, אולי לכן זה נקרא מ’ומג’ם…
פארט - תפקיד (Part) – מה שכל נגן מנגן בשיר (לדוגמא אחד ליווי ואחד סולו).
סולו טראדינג - חילופי סולו (Solo Trading) – מצב שבו כל נגן לוקח תור לבצע סולו.
-
הסבר על מערכת תופים:
1. בס דרם - קיק
- מיקום: נמצא למטה במרכז, נלחץ באמצעות דוושת רגל.
- תפקיד: מספק את הבסיס הקצבי עם פעימות עמוקות ונמוכות.
- שימוש עיקרי: בדרך כלל מנוגן על הפעמה הראשונה והשלישית בקצב 4/4.
2. סנר דרם – סנר
מיקום: במרכז (קצת משמאל), בין רגלי המתופף.
תפקיד: מעניק “הצלפה” וקצב מודגש, מלווה את הקיק בקצבים קבועים.
שימוש עיקרי: בדרך כלל מנוגן על הפעמה השנייה והרביעית בקצב 4/4.
(מאפיין ייחודי: רצועות מתכת מתוחות על החלק התחתון של התוף ליצירת הצליל הייחודי.)
3. טמטמים (וביחיד ‘טום’)
מיקום: מעל תוף הבס (טמטמים תלויים) ומימין (פלור טום).
תפקיד: משתמשים למעברים (Fills) או להוספת גיוון לצלילים.סוגי הטמטמים:
- טום גבוה (High Tom) : צליל גבוה וחד.
- טום בינוני (Mid Tom) : צליל חם ומלא.
- טום נמוך (Floor Tom) : צליל נמוך ועוצמתי.
4. היי-האט
מיקום: משמאל לתוף הסנר, מופעל עם דוושת רגל או עם מקלות תיפוף.
תפקיד: יוצר קצב מתמשך או מפוצל עם פתיחה וסגירה של המצילות.
שימוש עיקרי: ליווי קבוע בקצב (לדוגמה: פעמה על כל רבע או שמנית).והנה בלופ:
5. מצילות
מיקומים: מעל הטמטמים ובצדדים.סוגי מצילות:
1. קראש (Crash Cymbal): צליל חד ומפתיע, (שימוש להדגשה או סיום מעבר).
2. רייד (Ride Cymbal): צליל עדין וארוך, שימוש כליווי קצבי.
3. ספלש (Splash Cymbal): מצילה קטנה עם צליל קצר וחד.
4. צ’יינה (China Cymbal): מצילה הפוכה עם צליל אגרסיבי ומיוחד.והנה תמונה להמחשה:
-