כל מה שצריך לדעת על 808!
-
היי חברים,
ברוכים הבאים לעוד פרק בבלוג שלי! והפעם נדבר על-
“מה זה בעצם 808?”אז מה זה בעצם 808? קיק? בס? אולי מערכת תופים?
כדי להבין את העניין, נחזור קצת אחורה בהיסטוריה…
בתחילת שנות ה 80, חברת רולנד האגדית, השיקה מוצר חדש בשם 808 - TR , ובקיצור “808” , ה 808 בעצם היה, מכונת תופים מבוססת סינתזה (היא יוצרת את הסאונד ממנוע סינתזה ולא מסמפלר שמשמיע דגימה), שהיה אפשר לערוך בה קצת את הסאונד של התופים וגם לתכנת בה מקצבים שונים, רולנד פנתה עם המוצר הזה לשוק המקצועי, אבל זה היה כישלון נחרץ…
כולם אמרו שזה לא קרוב לסאונד של מערכת תופים, שזה נשמע צעצוע ולא שייך להשתמש בזה בהפקות מקצועיות…
הכישלון היה כ"כ נחרץ עד שרולנד הפסיקה לייצר את המוצר הזה!
לבנתיים, כשהשוק המקצועי דחה את המוצר בשתי ידיים, סוג אחר של מתשתמשים דווקא מאוד אהבו אותו, המשתמשים האלה היו יוצרי ההיפ הופ הראשונים,
באותו זמן סצינת ההיפ הופ הייתה שייכת בעיקר לשכבה ענייה ונמוכה חברתית שיצרו שירי מחאה כדי להביע את דעתם וכו’, הם מאוד רצו לעשות מוזיקה טובה, אבל כסף לא היה להם, אז במקום לעשות עיבוד שלם לשיר, הם היו לוקחים קטע מוזיקלי מסוים, בד"כ של 4 תיבות, וחוזרים עליו כל השיר, את הקטע הזה הם גם לא ניגנו (שוב, אין כסף), הם פשוט סימפלו איזה חתיכה מתקליט קיים ועכשיו נשאר רק להשיג תופים, פה נכנס ה 808…
ה 808 באותו זמן היה עולה בסביבות ה 1200 דולר, בשביל יוצרי ההיפ הופ זה היה חלום! 1200 דולר, ויש לך מתופף קבוע ללא הגבלה, תיצור שירים כמה שבא לך…
כשהם התחילו להשתמש ב 808, מהר מאוד הם גילו, שזה אומנם נועד להיות מכונת “תופים”, אבל אפשר ליצור איתה גם סאונד של בס, זה קורה בגלל שכדי לסנתז סאונד של קיק, משתמשים בגל סינוס, עם מעטפת מהירה של ווליום, פילטר ו - … פיץ’! , הירידה המהירה של הפיץ’, גורמת לסאונד להישמע כמו מכה של תוף.
ב 808, רולנד נתנה אפשרות לשלוט במהירות של ירידת הפיץ’, כדי לגרום לקיק להיות יותר פאנצ’י או פחות.
מה שיוצרי ההיפ הופ גילו, זה שכשמאריכים יותר את הירידה של הפיץ, מקבלים סאונד שנשמע יותר כמו בס (סוג של סאב דרופ), זה היה מגניב כי אפשר היה גם לכוון את הפיץ’ של התוף ואז לגמרי קיבלת גם בסיסט בחינם!
משם כבר הכל היסטוריה, סצנת ההיפ הופ גדלה והתפרסמה בעיקר בזכות הסאונד הבומי שלה, והתדרים הנמוכים שמרעידים רמקולים (ומכוניות ), ברגע שכולם הבינו שזה לא חיקוי של מתופף אקוסטי או בסיסט, אלא משהו חדש שפשוט נשמע טוב ועושה את העבודה, גם שאר הז’אנרים היותר מקצועיים ופופולאריים התחילו להשתמש בסאונד הזה, בעיקר בקיק של ה 808, כי זה היה כל העניין במכונה הזאת.
עכשיו אחרי שהמכונה התפרסמה בזכות הקיק שלה (שיכול להשמע כמו בס/סאב כשמאריכים לו את מעטפת הפיץ’), כבר התרגלו שכשמזכירים 808, מתכוונים בד"כ לסאונד של הקיק של ה 808 ולא למכונה עצמה, ואולי מדוייק יותר, מתכוונים לבס שנוצר מהקיק של ה 808.
ככה נולד המושג “808” שמתייחס לסאונד של בס עם ירידה בפיץ’, מאז כבר התחילו ליצור את הסאונד הזה עם סינתיסייזרים אחרים, שינו לו את האורך והגוון ובד"כ מוסיפים גם דיסטורשיין, כדי להוציא עוד תדרים החוצה ולגרום להיות יותר “נושך”.
היום ה 808 כבר הפך לסאונד פופולארי שקיים בכמעט כל ז’אנר מודרני, יש לו אינספור וריאציות, גם מבחינת הסאונד וגם מבחינת הסטייל של הנגינה.
בד"כ מתמשים בו בתור תפקיד בס בנוסף לקיק, אבל לפעמים הוא גם הקיק וגם הבס, או רק הקיק.
זהו חברים, עד כאן להיום, מקווה שעשיתי לכם קצת סדר!
בהצלחה! -