הבנה והתאמת מקצבים לשירים.
-
אשמח שמישהו יעשה לי סדר במקצבים הבאים (רשמתי את מה שזכרתי למעט פרילאך הורה ודאנס שברורים)
מתי נכון להניח כזה ומתי אחר,
סוג של לצורך הענין נקח את השיר של ''ועתה בנים ‘’ שלא מנגנים על באלאד מהיר אלא על 6/8 (אם זכור לי טוב)
מה ההבדלים בין פאנק - דיסקו - רוק - סלסה - רגאיי - פופ - באלאד - ביט 8 - אסתה - 6/8 - סלאו וולס - אומפה - פולקה -
(לא שאני לא מבין מה ההבדל בין בית של 3 לבית של 4 אלא הכוונה זה הרעיון, וכן לצורך אלו שעדיין לומדים,)
חיפשתי בפורומים ולא מצאתי דיבור בענין.
אשמח שאי מישהו מהמקצוענים יעשה סדר ואם יכול לתת דוגמאות לכל קצב איזה שיר למשל מתאים, וכן לתת לנו להבין את הבדלים שבקצב,
וכן אם יש עוד סוגים שלא כתבתי (שרלוונטיים למוזיקה החסידית) אשמח לשמוע.
תודה ענקית.! -
@א-הלוי כתב בהבנה והתאמת מקצבים לשירים.:
ל ''ועתה בנים ‘’ שלא מנגנים על באלאד מהיר אלא על 6/8
ועתה בנים זה לא 6/8 זה 4/4 (ככל ואתה מתכווין לשיר של M.B.D.)
-
@רבקה-מנדל
יש שם גם 4/4 -
@רבי-נחמן כתב בהבנה והתאמת מקצבים לשירים.:
באיזה מקצב מנגנים את יעקב של אברהם פריד?
רוב השיר זה וואלס
החלק הסוער יותר זה הורהאת הבתים הראשונים אני נוהג לעשות בפסנתר
ולהכנס עם הוואלס ב-'‘יושב על הטרקטור וכו’ ‘’… -
@הקלידן-הצפוני
בא’נה רעיון פצצה להתחיל בפסנתר ולהתחיל 3/4 ביושב על הטרקטור
יש קטעים שבהם יש עוד פעם רוגע בשיר הזה שאפשרי שוב לחזור לפסנתר. נכון? -
@חובבן כתב בהבנה והתאמת מקצבים לשירים.:
@א-הלוי אולי בהזדמנות אכתוב על זה (זה בכל זאת קצת ארוך…)
בכל מקרה 6/8 יכול להגיע בכל אחד מהסגנונות שהזכרת (אולי חוץ מסלסה)
הוא משקל ולא סגנון.אני ממתין בקוצר רוח… כל יום פותח מחדש ובודק אולי בכל זאת החלטת לתת מזמנך ולכתוב לתועלת הכלל…
-
אנסה לכתוב בקיצור מה שאני יודע -
קודם כל בעניין המשקלים - לכל קצב יש תבנית וסדר שחוזר על עצמו, כאשר בכל התחלה ישנה הדגשה, כלומר, בקצב 4/4 יהיה מחזוריות של 4 פעמות באורך רבע ולכן אחרי הפעמה הרביעית יתחיל שוב בית חדש ותהיה הדגשה על הפעמה הראשונה שבתחילת הבית. (בדרך כלל ישמעו את ההדגשה בבייס דראם (שזהו התוף הגדול, נקרא גם ‘קיק’) זה גם המקום שבדרך כלל יתאים להחליף אקורד, ובגדול יש כאן שוג של התחלה חדשה…
סגנון הקצב מושפע קודם כל מזה, כלומר, אם בכל 4 פעמות יש בית חדש, הקצב הוא 4/4 - שזהו המקצב הפשוט שמתאים להמון שירים, אם בכל 3 פעמות יהיה התחלה חדשה, המקצב יהיה 3/4, ואם הפעמות יהיו שמיניות ולא רבע ובכל 6 שמיניות תהא התחלה חדשה, המקצב ייקרא 6/8, - וזה לא מקצב 3/4 במהירות כפולה, יש משמעות לדגש כל 6 פעמות של שמיניות ולא דגש על כל 3 פעמות.למי שזה ‘סינית’ מה שנכתב עד כה, זה בסדר… בסוף מתרגלים…
ועכשיו, לפן הפרקטי יותר -
חוץ מהאופי הבסיסי שיש למקצב, שזהו כאמור תוצאה של המחזוריות שבו - כל כמה פעמות מתחילה תיבה חדשה, ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על המקצב, כמובן המהירות, אבל גם מעבר לזה.
אכתוב למיטב ידיעתי בגדול את השירים המתאימים לרוב הסגנונות שהזכרת :
בלדה - שירים שקטים, אם המקצב הוא 4/4 בדר"כ השירים השקטים הם במהירות 65 - 70. (לדוגמא - בעבור אבותינו, שערי שמים פתח, רחם, מה תשתוחחי, וכו’) אם המקצב יהיה 3/4 הוא יהיה לפעמים באיזור 70 (כמו למשל ‘גם כי אלך’) ולפעמים באיזור ה - 100 (כמו למשל ‘קולי שמע’ ‘מלך שוכן עד’ של אייזיק האניג, ‘המלאך הגואל’) ואם המקצב יהיה 6/8 הוא יהיה לפעמים באיזור ה70 (כמו ‘אבל באמת הוא מלאך’ ‘חשוף’) או באיזור ה90 (כמו ‘רבון העולמים’ של פריד, ‘עברתי בחושך’).
וולס - 3/4 במהירות גבוהה (160?) הרבה שירי שבת הם כאלה. סגנון ‘מארש’ (כמו ‘כל מקדש’ ‘קה אכסוף’)
אומפה - 2/4 או 4/4 מהירות 120, שירים כמו ‘ועתה בנים’ ‘אלוקים צבקות’.
פופ - ‘לשוב הביתה’ של ישי ריבו.
סגנונות לריקודים - פריילאך, רוק, אסתה.
הפריילאך בנוי על סגנון פולקה.
ברוק יש את כל הלהיטים הגדולים - לבנימין, חזק, מודה, הנה מה טוב וכו’
אסתה זה מקצב פשוט שהשתמשו בו פעם, שמעתי את אבי דרור מסביר שהמילה הזו לקוחה מהפשטות של המקצב שזה תוף - סנר תוף - סנר : אס תה אס תה… ומי שרוצה לשמוע את המקצב הזה מוזמן להקשיב ל’שמחם’ של מ.ב.ד.
בפאנק - ‘לה’ הארץ ומלואה’, ‘מי אנוכי’, ‘שובי השולמית’ של קמפה.
רייגאי זה מקצב מעניין שיכול להתאים לכל מיני שירים, לא זוכר שיר מסוים עכשיו… אבל הוא בין אומפה לפאנק…
דיסקו מזכיר יותר את דאנס, ויש גם ‘טכנו’ שגם באזור הזה…כמובן שהכל מלמעלה, כמעט בכל סגנון אפשר לנגן את כל המשקלים הנ"ל, נתתי כמה דוגמאות שאני זוכר עכשיו…