
הבלדה לתאומים סיאמים
-
את הבלוג הזה אני מקדיש לאותם שירים שהם כל-כך יפים, שכבר הלחינו אותם פעם!..
רוצים דוגמה?
בבקשה!
מידי פעם אני אתן בעז"ה אחת כזאת.
אבל,
למען הסדר הטוב אבקש - - -בבקשה לא להגיב פה.
בואו נתחיל:
כווווווולם מכירים את השיר ‘שירו למלך’. כולם.
אני אפילו לא אטרח לספר לכם שהוא שיר הנושא באלבום השלישי של יידל ורדיגר, ובוודאי שאין טעם לכתוב שזה לחן של הלל פלאי.
אבל—
מה תגידו אם אספר לכם שעוד מישהו הלחין אותו? ועוד על מילים אחרות?
והכי מוזר: שני השירים מופיעים באותו אלבום!!!הנה:
יידל כולנו אחד פזמון.mp3
אני מקווה שאין בעיה של זכויות יוצרים.
לחן: מ.ב.ד.
עיבוד: מונה כמובן…
מילים: אין לי שמץ. תגגלו ותדעו.
ושוב:
יידל כולנו אחד פזמון.mp3
עכשיו, תאטו את הקצב, תחליפו מילים ותגלו שמרדכי בן דוד הלחין את אותו השיר!
באותו אלבום!
אותו שיר - - - !!!איך דבר כזה קורה?! כמו שאמר לי מישהו: “השיר היה כ"כ מוצלח, שיידל החליט להשתמש בו עוד פעם”…
במוזיקה החסידית (ולא רק בחסידית. בכלל לא רק) יש המון סיאמים כאלו, דוגמאות נוספות בעז"ה בעתיד…
תזכורת: לא להגיב פה. תודה.
-
פתיח.mp3
מזכיר לכם משהו?..
זה פתיח של שיר בשם ‘הודו לו’, של פרחי לונדון. מתוך האלבום ‘מה נאוו’. אלבום יפהפה ונוסטלגי.
הנה השיר (והאלבום כולו) לשמיעה ביוטיוב.
https://youtu.be/ay3A_jkq9bU?t=488ובעניין אחר - -
כשהדודה מטילדה שמעה את הלהיט החופר ועוד יותר חופר ועוד יותר חופר של אלייצור
https://youtu.be/4k8uGCPxRZw
היא טענה בתוקף שהיא כבר שמעה את השיר הזה מתישהוא!!!והיא צודקת.
טוב, דודה מטילדה תמיד צודקת, אבל עכשיו אנחנו גם יודעים למה:
=
מתמטיקה!
נכון זה לא זהה ב100% אבל זה מספיק טוב כדי להוכיח שכלום לא השתנה במוזיקה. אז אם אבא נאנח על ‘הזבל שהדור הזה שומע’, תספרו לו על פרחי לונדון האהובים שלו, ועל דודה מטילדה האהובה שלנו…
-
אני מבקש שוב, שלא להגיב פה.
יש את https://hamusicay.com/topic/1361/תגובה-ל-הבלדה-לתאומים-סיאמים/11 -
לכבוד פורים אני אעלה לכאן שני שירים דומים מאוד.
הם אמנם לא תאומים, בטח לא סיאמים. אבל שניהם יפים ודומים מאוד:
רבי אלתר ופרחי פורים
ונהפוך הוא.mp3
מיילך קהאן
ונהפוך הוא.mp3עכשיו, אם ננגן את השיר של מיילך קהאן בקצב איטי, יקרו שני דברים:
- הוא יהיה ממש יפה…
- הוא יהיה דומה מאוד לשיר של רבי אלתר!
המעניין שמיילך סיפר בראיון שהוא הלחין את השיר שלו בתור שיר שקט, ורק מאוחר יותר הוא הפך לקצבי.
תהנו!
א פריייייייילאכן פורים! -
שלושה שירים, שתי אמנים, וסגנון אחד מובהק שוחזר על עצמו.
בפרק 4 של הבלדה שלנו אנחנו מפנים מבט לקטע קצר שמרכיב פזמון בשלושה שירים שונים.
הראשון שהופיע מתוך השלושה הוא זה:
אתך אני.mp3
הלהיט המוכר של פריד מהאלבום ‘אוצר של יר"ש’, שכבש כל חתונה אפשרית. שיר שמגיע עם סיפור מרגש על ילד חולה, ועיבוד מוצלח של סטופל. מה צריך יותר מזה?..מסתבר שצריך.
ארבע שנים לאחר מכן מוציא פריד סינגל בשם ‘אוטוטו’, ובו הוא משחזר את אותו(תו) אלמנט פזמוני של אתך אני. הנה:
אוטוטו.mp3והנה השילוב:
אתך אני-אוטוטו משולב.mp3מעניין שפריד וסטופל נפלו בזה. כי את ‘אתך אני’ הלחין פריד בעצמו! (בשיתוף פעולה עם איצי וולדנר). איך בנצי שטיין מעיז להציע לפריד שיר שהוא בעצמו הלחין?! לא ברור העניין. בכל אופן, שני הקטעים הללו הרמוניים לחלוטין. לא הקפדתי לשלב אותם בקצב תואם, אבל אפשר לשמוע בקלות איך השורה ‘בזו השעה הנה זה בא יא טאטע יא’ משמשת כקול שלישי ל’עם הבורא עם התורה בלי שום מורא אי’.
ולמה נזכרתי בזה?
בגלל שמילי.
גילוי נאות: אני אוהב מאוד את השירה של שמילי אונגר, ומצפה שיעבור לעבוד עם מעבד אמיתי. כזה שיפיק ממנו את המיטב שיש לו בקול המדהים שלו. בינתיים שמילי הוציא כמה שירים אדירים ואלבומים מצוינים.
שמילי הנ"ל הוציא לפני שלוש שנים סינגל שנקרא ‘טאטע מאמע’ ובו הפזמון הנ"ל, הפעם בשינוי אקורדים קל בשורה השלישית והרביעית:
טאטע מאמע.mp3אבל זה לא נגמר כאן.
תוך כדי כתיבת הפוסט, נזכרתי שאבי מילר בקומבינה 2 שלו שילב את ‘איתך אני’ עם שיר נוסף. לא זכרתי איזה , אבל מצאתי את זה, ו…הפתעה! העניין הזה, בשינויים קלים, מופיע כבר אצל שוואקי לפני עשרים שנה!:
בן בג בג.mp3זה כבר ממש מעניין. אני די בטוח שאם ננבור במעמקי המוזיקה החסידית, נמצא עוד כמה שירים במבנה הזה, שכנראה די פופלארי, כי כל השירים האלה, (חוץ משל שמילי) הפכו ללהיטים - אם לא לנכסי צאן ברזל. אז אם תמצאו כאלה - תודיעו לי פה
.
.
.בפרק הבא בעז"ה: מה למוטי וויס וללוחמים מהמזרח הרחוק?..
.
(אה, ותודה לאבי מילר וצוות הקומבינה…)