
טכניקות ואימפרוביזציה לסולואים מושלמים וספונטנים בגיטרה
-
בנושא הבא נגני הגיטרה שבפורום יעלו טיפים מועילים לגיטריסטים מתחילים ו\מתקדמים לניגון ואילתור סולו ביותר קלות ודיוק.
-ולנגני הגיטרות חשמליות טיפים לשילוב וכיוון האפקטים שהכי ישתלבו טוב בסולו. -
טיפ #1:
הקשבה פעילה במהלך הסולו:-הקשבה לקצב: ודא שהסולו שלך מתאים לקצב של השיר.
-הקשבה להרמוניה: נסה להבין את האקורדים ברקע ולנגן צלילים שמתאימים להם.
-הקשבה למלודיה: נסה “לשיר” את הסולו שלך בראש לפני שאתה מנגן אותו.
-הקשבה למוזיקה: הקשב לסגנונות מוזיקליים שונים ונסה ללמוד מהם.
-הקשבה לעצמך: הקלט את עצמך מנגן והקשב לביצוע שלך.ומוכח שאם בכל סולו חוזרים על הפעולות האלה הם גורמות לשיפור היכולת לאלתר ולפתח תחושת קצב והרמוניה.
-
עוד טיפ:
אפשר לנסות לשלב בסולואים טכניקות כמו בנדינג, ויברטו, האמר-און, פול-אוף וסליידים. זה יוסיף גיוון ועניין לנגינה -
בזמן אמת: (כשיש לך פלייבק/להקה שמלווה אותך ואתה צריך לאלתך סולו על הליווי הזה)
1: להקשיב לאקורדים
2: להלחין איזושהי מנגינה קצרה של 4-5 תוים (בשפה המקצועית זה נקרא מוטיב) ולפתח אותה לאורך הסולו וכן להוסיף טכניקות כמו מתיחות ושריקות וכדומה
באימונים או בכל זמן אחר שבא לך להשקיע בשביל הנגינה שלך-להקשיב לאילתורים של גיטריסטים גדולים ו"להבין את הקונספט"
בנוגע לאפקטים וכיוון סאונד: את הבס בדרך כלל לכוון על חצי מאיך שזה נשמע טוב - כדי שלא יתנגש עם הגיטרה בס (אני מדבר על מגבר מנורות, יכול להיות שבציוד דיגיטלי זה שונה, אני לא יודע)
בכללי כדי להישמע כמה שיותר נקי עדיף להשתמש עם כמה שפחות אפקטים לפני המגבר (דיסטורשנים, וואה וואה וכו’)
אם רוצים להוסיף ססטיין אפשר להוסיף דיליי -
טיפ #2:
שימוש במרווחים ובמרחב נגינהלהשתמש במרווחים בין הפרייזות המוזיקליות בסולו. שתיקות יכולות להיות עוצמתיות בדיוק כמו צלילים. הן מאפשרות למוזיקה “לנשום”, יוצרות מתח ושוברות את שטף הצלילים, מה שיכול להדגיש את הפרייזות הבאות ולהפוך את הסולו למעניין דינמי ומקצועי יותר.
בנוסף, אפשר לשחק עם המרחב על פני צוואר הגיטרה. לא תתקבע רק על אזור אחד. לחקור אוקטבות שונות של אותם צלילים ולנסות מעברים בין אזורים גבוהים ונמוכים כדי ליצור עניין ומרקם שונה בסולו . שימוש מגוון במרחב יכול להוסיף עומק וצבע לסולו.
הסבר:
שימוש מושכל במרווחים יוצר תחושה של דיאלוג ו"תגובה" (“שאלה ותשובה”)בתוך הסולו עצמו. זה נותן למאזין זמן לעכל את מה שנשמע ומכין אותו למה שיבוא. מעבר בין אזורים שונים בצוואר הגיטרה מאפשר לגשת לצלילים עם טון שונה (בגלל מיקום הפיקאפ והאורך השונה של המיתר) ומוסיף עוד מימד לסולו.
בהצלחה!
-
טיפ #3 (לגיטרה חשמלית):
שימוש יצירתי ומכוון באפקטיםהכוונה למקסימום אפקטיביות:
- להכיר את האפקטים שלך לעומק: לא להסתפק בסיבוב כפתורים אקראי. הבן מה כל אפקט עושה, איך הפרמטרים השונים משפיעים על הצליל ואיך הם יכולים לשרת את הרעיון המוזיקלי שלך.
- להתאים את האפקט לפרייזה ולתחושה: לחשוב על האווירה שאתה רוצה ליצור בכל חלק בסולו. דיסטורשן אגרסיבי יכול להתאים לקטעים מהירים ואינטנסיביים, בזמן שדיליי או ריוורב עדינים יכולים להוסיף עומק ומרחב לפרייזות מלודיות. ווליום פדאל יכול ליצור סוולים דרמטיים.
- שילוב אפקטים בצורה חכמה: לנסות לשלב מספר אפקטים בצורה שתשלים אחד את השני ולא תיצור עומס צלילים. לדוגמה, דיליי קצר יכול להוסיף “עובי” לצליל דיסטורשן, וריוורב יכול להוסיף תחושת מרחב לסולו נקי.
- שימוש דינמי באפקטים: לא להשאיר את האפקטים דולקים כל הזמן באותה עוצמה. לנסות לשלוט בהם בזמן אמת באמצעות פדאלים (כמו וואה, ווליום, או פייזר) כדי להוסיף תנועה ועניין לסולו. הפעלה וכיבוי של אפקטים יכולים ליצור הדגשה וקונטרסט.
- הקשבה בהקשר של מיקס: לזכור שהסולו הוא חלק משיר. להקשיב איך האפקטים משתלבים עם שאר הכלים במיקס. לפעמים אפקט שנשמע טוב לבד עלול להיות מוגזם או לא להתאים בהקשר של השיר כולו.
- ניסיונות: לנסות שילובים לא שגרתיים של אפקטים. לפעמים השילובים הכי מעניינים נוצרים מתוך ניסיונות.
דוגמאות:
- שימוש בפייזר או פלנג’ר כדי להוסיף תנועה ו"צבע" לסולו מלודי.
- שימוש בוואה פדאל כדי להוסיף אלמנט קצבי ו"קולי" לפרייזות.
- שימוש בדיליי ארוך עם פידבק נמוך כדי ליצור הד חוזר ומעניין.
- שימוש בריוורב גדול כדי ליצור תחושה אטמוספרית בקטעים איטיים.