
רוק אנד רול - ההבדל המהותי מרוק - נושא לגיטריסטים מקצועים בעיקר..:)
-
פוסט זה נמחק!
-
הבחנות מהותיות בין רוקנ’רול לרוק בהגשה הווקאלית בשירה ובטקסטים:
בדומה לדיון על הגיטרה החשמלית, גם כשבוחנים את ההיבטים הווקאליים והליריים, ניתן להסתכל על כמה וכמה הבדלים משמעותיים בין רוקנ’רול קלאסי לבין סגנונות רוק מאוחרים יותר.
1. סגנון ההגשה הווקאלית:
ברוקנ’רול קלאסי: ההגשה הווקאלית ברוקנ’רול מאופיינת לרוב באנרגיה גבוהה, (מלא פעמים גסה ומחוספסת), עם דגש על קצב וביטוי ישיר למשמעות של השיר. ניתן למצוא שאגות שמחה, קריאות (“וואו!”), ושימוש רב בסלסולים קצרים ופשוטים. המטרה הייתה לתת תחושה של ספונטניות והתלהבות. (מי שמכיר את המוזיקות האוטנטית של התקופה הזו לדוגמה את הקול המתפרץ של ליטל ריצ’רד או את הגרוב המסויים של צ’אק ברי)
ברוק: מציג מגוון רחב יותר של סוגי שירה. החל מקולות נקיים ומלודיים, דרך הגשה עוצמתית ודרמטית, ועד סגנונות מחוספסים וגם אגרסיביים (בהארד רוק ואפילו מטאל שהתפתח מרוק…). הרוק פיתח שיטה לשימוש רב יותר בהרמוניות קוליות מורכבות, בשירה רגשית עמוקה ובטכניקות ווקאליות מגוונות.2. מבנה השיר והפזמון:
ברוקנ’רול קלאסי: מבנה השירים ברוקנ’רול בדרך כלל פשוט וקונבנציונלי, עם דגש חזק על פזמון קליט וחוזר. הפזמון נועד להיות קליט וקל לשירה יחד (דבר שאפשר למצוא אותו גם בפופ), מה שתרם לאופי החברתי והקהילתי של המוזיקה.
ברוק: הרוק הרחיב את גבולות מבנה השיר. ניתן למצוא שירים עם מבנים מורכבים ביותר (ואפילו במוזיקה שהיום נמצאת חזק ב"זיצים" SLOW ROCK), קטעי מעבר ארוכים, שינויי מקצב מפתיעים וגם שירים ללא פזמון חוזר קלאסי (אפשר למצוא אצל אמנים כמו שולי רנד וכו’). האמנים ביקשו לחקור פורמטים שונים כדי להעביר את המסרים שלהם. -
@מלך-הרוק-אנד-רול
כתיבה והגשה מצוינת
אני מציע שאולי כדאי שתוסיף כמו @יוחנן-בלייך דוגמאות MP3 כדי שההבדלים יובנו יותר טוב… -
@הקלידן-הצפוני רעיון מצוין
אני אישית נראה לי שהבנתי גם בלי זה בגלל שאני מכיר את החומר יחסית
אבל לדעתי אם תוסיף דוגמאות זה יכול להוסיף המון -
פוסט זה נמחק!
-
הבחנות מקצועיות בין רוקנ’רול לרוק בגיטרת בס:
בדומה לדיונים הקודמים על גיטרה חשמלית ושירה, גם כשמתמקדים בגיטרת הבס, עולים הבדלים משמעותיים בין רוקנ’רול קלאסי לסגנונות רוק מאוחרים יותר, הן מבחינה טכנית והן מבחינת תפקיד הבס בתוך ההרכב.
-
בסגנון הנגינה ובקווי הבס:
ברוקנ’רול קלאסי: נגינת הבס ברוקנ’רול המוקדם התאפיינה לרוב בפשטות ובתפקיד מובהק של שמירה על הקצב והיסוד ההרמוני. קווי הבס היו בדרך כלל קווים פשוטים, חוזרים על עצמם, ולעיתים קרובות התבססו על תנועה בין תו הטוניקה לדומיננטה (שורש וחמישית) או על סולמות פנטטוניים בסיסיים. הדגש היה על יצירת בסיס יציב וקצבי למוזיקה, תוך שימוש בפריטה עם האצבעות (Fingerpicking) או במפרט עם דגש על צליל מלא ועגול.
ברוק: התפתחות הרוק הביאה איתה מגוון רחב יותר של סגנונות נגינה בבס. בסיסטים החלו לחקור קווים מלודיים יותר, מורכבים הרמונית וריתמית, ולעיתים אף תפקידים סולו בולטים. טכניקות כמו סלאפ ופופ (Slap & Pop), פריטה בשלוש אצבעות, ושימוש במפרט עם טכניקות מתקדמות הפכו לנפוצות. הבס הפסיק להיות רק כלי שמירת קצב והפך לכלי בעל קול עצמאי ומשמעותי במרקם המוזיקלי. -
בסאונד ובציוד:
ברוקנ’רול קלאסי: סאונד הבס ברוקנ’רול המוקדם היה לרוב בסיסי יחסית, עם דגש על צליל נקי ובסיסי של הבס עצמו והמגבר. השימוש באפקטים היה נדיר. המטרה הייתה להדגיש את התדרים הנמוכים ולספק תמיכה הרמונית ברורה.
ברוק: הרוק אימץ מגוון רחב יותר של סאונדים לבס. החל מסאונד נקי ועמוק, דרך סאונד עם אוברדרייב או פאז, ועד לסאונדים מודרניים יותר עם קומפרסיה ואקולייזר מפורט. בסיסטים החלו להשתמש במגוון רחב יותר של מגברים, רמקולים ואפקטים כדי לעצב את הסאונד הייחודי שלהם. -
בתפקיד הבס בהרכב:
ברוקנ’רול קלאסי: ברוקנ’רול, תפקיד הבס היה בעיקר לתמוך בקצב ובאקורדים של הגיטרה והפסנתר, ולספק את הבסיס הגרובי למוזיקה. הבס לרוב לא בלט יתר על המידה ולא משך תשומת לב רבה לקווים מורכבים.
ברוק: ברוק, הבס קיבל תפקיד יותר מרכזי ודינמי. בסיסטים רבים הפכו לווירטואוזים בכלי שלהם ותפסו מקום משמעותי בסאונד ובהלחנה של הלהקה. קווי הבס הפכו למלודיים יותר, ולעיתים קרובות יצרו דואטים מורכבים עם הגיטרה והתופים ( ובכך גם הפך להיות אחד משלושת היסודות של הרוק שוכולל בס,תופים וגיטרה). -
בהשפעות המוזיקליות:
ברוקנ’רול קלאסי: נגינת הבס ברוקנ’רול הושפעה במידה רבה מסגנונות כמו בלוז, גוספל וקאנטרי, שם תפקיד הבס היה מסורתי יחסית.
ברוק: הרוק שאב השפעות ממגוון רחב יותר של סגנונות, כולל ג’אז, מוזיקה קלאסית ומוזיקה מתקדמת, מה שהוביל להתפתחות של סגנונות נגינה מורכבים יותר בבס.
לסיכום:
בעוד שברוקנ’רול הבס שימש בעיקר כעמוד תומך קצבי והרמוני, הרוק פתח בפני הבסיסטים אפשרויות רבות יותר לחקור את הכלי, ליצור קווים מורכבים ומלודיים, ולעצב סאונד ייחודי. ההתפתחות הזו הפכה את הבס מחלק קצב פשוט לכלי בעל חשיבות יצירתית וביצועית משמעותית בתוך ההרכב.
אשמח לשמוע את נקודות המבט שלכם, הבסיסטים המקצועיים, על ההבדלים הללו ועל האופן שבו אתם רואים את התפתחות תפקיד הבס בין שני הז’אנרים.
-
-
@הקלידן-הצפוני כתב ברוק אנד רול - ההבדל המהותי מרוק - נושא לגיטריסטים מקצועים בעיקר..:):
כתיבה והגשה מצוינת
אני מציע שאולי כדאי שתוסיף כמו @יוחנן-בלייך דוגמאות MP3 כדי שההבדלים יובנו יותר טוב…רעיון פצצה!!
דרוש מתנדב שיעלה ראשון (אני מאמין שאחרי הראשון יצוצו עוד…) קטע דוגמא בmp3 שהוא מנגן רוק או רוקנר’ול שיבדיל בין הז’אנרים ויסביר טוב יותר את השוני.
תודה מראש!משום מה הכי מתחשק לי שזה יהיה נגן בס כי לצערי הם הכי מצטנעים ולא שומעים מהם בפורום הזה
-
הבחנות מקצועיות בין רוקנ’רול לרוק בשימוש בכלי מקלדת (פסנתר, אורגן, סינתסייזרים):
בסוגי הכלים והסאונד:
ברוקנ’רול קלאסי: כלי המקלדת הדומיננטיים ברוקנ’רול המוקדם היו בעיקר פסנתר (אקוסטי או חשמלי מוקדם כמו Wurlitzer ו-Rhodes) ואורגן האמונד (במיוחד דגמי B3 עם רמקול לסלי). הפסנתר שימש לעיתים קרובות ככלי קצב והרמוניה, עם דגש על אקורדים חזקים וליווי בוגי-ווגי. האורגן הוסיף נופך גוספלי ובלוזי עם סאונד עשיר ושימוש בליווי מתמשך (Sustained Chords) וסולואים סוחפים תוך שימוש במנופי ה-Drawbars והלסלי. הסינתסייזרים טרם היו בשימוש נרחב.
ברוק: התפתחות הרוק הביאה איתה שימוש במגוון רחב יותר של כלי מקלדת. הסינתסייזרים הפכו לכלי מרכזי ליצירת סאונדים חדשים, אפקטים מיוחדים ומרקמים סוניים עשירים. בנוסף, נעשה שימוש באורגנים מסוגים שונים (Vox, Farfisa), מלוטרון (Mellotron) ופסנתרים חשמליים מתקדמים יותר. הסאונד של כלי המקלדת ברוק נע בין סאונדים נקיים ומלודיים לסאונדים מעובדים ואלקטרוניים.בטכניקות הנגינה והתפקיד המוזיקלי:
ברוקנ’רול קלאסי: נגינת המקלדת ברוקנ’רול התמקדה לרוב בליווי קצבי והרמוני, עם דגש על אקורדים, ריפים פשוטים וסולואים קצרים יחסית שהתבססו על סולמות בלוז ופנטטוניים. הפסנתרנים ניגנו לעיתים קרובות בסגנון בוגי-ווגי עם יד שמאל קצבית ויד ימין מלודית. האורגניסטים השתמשו בטכניקות כמו גליסנדו (Glissando) ושינויי Drawbars כדי ליצור אפקט דינמי.
ברוק: ברוק, תפקיד כלי המקלדת התרחב משמעותית. קלידנים החלו ליצור קווי מלודיה עצמאיים, הרמוניות מורכבות, ואף תפקידים סולו וירטואוזיים. נעשה שימוש רב יותר בטכניקות נגינה מתקדמות, בשילוב של מספר כלי מקלדת בהופעה ובאולפן, וביצירת מרקמים סוניים עשירים ומורכבים. כלי המקלדת הפכו לא פעם לכלי מוביל ביצירת האווירה והסאונד הייחודי של הלהקה.באינטראקציה עם שאר הכלים:
ברוקנ’רול קלאסי: ברוקנ’רול, כלי המקלדת לרוב תמכו בגיטרה ובשירה, ולעיתים הוסיפו קונטרפונקט פשוט. האינטראקציה בין הכלים הייתה לרוב ישירה ופחות מורכבת.
ברוק: הרוק הביא איתו אינטראקציה מורכבת יותר בין כלי המקלדת לשאר הכלים. קלידנים החלו ליצור דיאלוגים מלודיים עם הגיטרה, לספק שכבות הרמוניות עשירות יותר, ולעיתים אף להוביל את המהלכים ההרמוניים והמלודיים בשיר.בהשפעות המוזיקליות:
ברוקנ’רול קלאסי: השימוש במקלדות ברוקנ’רול הושפע בעיקר מבלוז, גוספל, בוגי-ווגי ומוזיקת נשמה, שם כלי המקלדת כבר תפסו מקום מרכזי.
ברוק: הרוק שאב השפעות ממגוון רחב יותר של סגנונות, כולל מוזיקה קלאסית (בשימוש במלוטרון ובסינתסייזרים ליצירת כלי מיתר ותזמור), ג’אז (בהרמוניות מורכבות ובאלתורים) ומוזיקה אלקטרונית (בשימוש בסינתסייזרים ואפקטים). -
@מלך-הרוק-אנד-רול אשמח אם תעלה דוגמאות לשמיעה תודה רבה אתה כותב מצויין
זה שלך ממש או ממישהו אחר כגון אתר וכדו…?
-
-
@מלך-הרוק-אנד-רול כתב ברוק אנד רול - ההבדל המהותי מרוק - נושא לגיטריסטים מקצועים בעיקר..:):
מוזיקת נשמה
הערה קטנה: בדרך כלל שהמושג הזה מוזכר בעולם הרחב הכוונה למוזיקת soul