ידיעות מעניינות ומוזרות במוזיקה החסידית והיהודית
-
שלום לכולם
בתור אחד שמקשיב הרבה למוזיקה חסידית ויהודית
מידי פעם אני נתקל בדברים מעניינים ולפעמים גם מוזרים וייחודיים במוזיקה הנ"ל
חשבתי לשתף אתכם קצת בעניין.אני אשתדל להעלות לפחות פעם בשבוע פוסט בנושא,
כמובן שכל חברי הפורום מוזמנים לשתף בדברים שאתם מצאתםהברה:
לא מדובר על סקופים במוזיקה, כגון זמר זה יופיע שם
אלא בפן המקצועי כגון בעיבודים ייחודיים וכו’אשמח ששרשור זה יישאר נקי מתגובות סביב הנושא
לתגובות
https://hamusicay.com/post/17673 -
מודולציה (שינוי סולם במהלך השיר) עושים לרוב כשרוצים לתת התפתחות מעניינת לשיר.
אבל מה קורה כשרוצים להנות מכל העולמות -
גם לקבל את ההתפתחות והטעם החדש לשיר, אבל גם להשאיר את הזמר בסולם המקורי שלא יצטרך לזעוק את גרונו לשווא?
ליואלי דיקמן הפתרונים!בשיר הבא - “תלמידי חכמים” (אהרלה סמט עיבוד יואלי דיקמן)
נראה איך עולים סולם ויורדים בחזרה לסולם המקורי בלי שירגישו…
אין על היצירתיות של יואלי!המודולציה:
השיר המקורי:
מה אתם אומרים
יואלי הצליח לעבוד עליכם?
לתגובות:
https://hamusicay.com/post/17673 -
כל השירים במוזיקה החסידית בנויים על קצב של 4/4 - 3/4 - 6/8
לא בנמצא כמעט שיר בקצב אחר!חוץ מאצל יוסי גרין…
לפני כ14 שנה הוציא יוסי גרין את האלבום “התו השמיני”
שבו שילב יוסי הרבה סגנונות מוזיקה שפחות מצויות (לפחות אז) בציבור החרדי.בין השירים אפשר למצוא את השיר נעשה ונשמע
הבנוי על קצב 5/4 !ככל הידוע לי אין עוד שיר חסידי שבנוי על קצב הנ"ל!
נסו לנגן את השיר בלי לדפוק את הראש בקיר!
לתגובות
https://hamusicay.com/topic/1072/תגובות-ל-ידיעות-מעניינות-ומוזרות-במוזיקה-החסידית-והיהודית/22 -
שינוי סולם (מודולציה) אינו חלק ממבנה השיר עצמו
כלומר, המודולציה היא אפשרות שהמעבד מחליט האם לעשותה או לא.
אבל כשאנחנו ננגן או נשיר את השיר, לא נתייחס אליה כאל חלק מהשיר ואם נרצה נוכל להוסיף אותה.
תקשיבו לשיר (של יואלי דיקמן כמובן…) ששינוי הסולם במהלך השיר הוא חלק מהמבנה של השיר!
יואלי דיקמן - נושם שלמות
הבית (בראש ההר) מתחיל במי מינור, והפזמון (כי אתה) עולה לפה דיאז (עלייה של טון שלם)
לא בתור מודולציה הנתונה להחלטתו של המעבד אלא חלק בלתי נפרד מהשיר.שימו לב שכשהוא מתחיל בפעם השנייה את השיר הוא יורד בחזרה מפה דיאז למי.
הצלחתם לעקוב?
לתגובות
https://hamusicay.com/post/17673