
איך מלחינים שיר
-
רציתי לפתוח כאן נושא מעניין שאני מאמין שלרבים יהיה מה לכתוב בו, הן מפרי ניסיונם והן מידיעותיהם המוזיקליות.
לגבי הלחנת שירים.א. יש דבר שאני חושב שמטריד כל מלחין, שהשיר לא יהיה דומה לשיר ההוא ולא לפתיח ההוא.
ב. יש הרבה שמנסים לפענח איך בנוי שיר טוב, ואיך אפשר לייצר נוסחה כזו, והאם בכלל.בעצם יש לכל אחד מאיתנו בראש המון שירים שהוא שמע/ שהוא גדל עליהם, ובאופן אוטומטי כשבאים להלחין שיר, כל המנגינות שנמצאות בראש יוצאות החוצה, ולפעמים נהיה מהם סוג של מיקס.
כשאני בא להלחין שיר, הרבה פעמים אני כל הזמן חושב איך לעשות שזה לא יהיה דומה לזה ולא לזה, מה שלפעמים עלול לקלקל את הטוהר של ההלחנה.
ואולי בכלל מלחין לא אמור להתעסק עם זה, אלא להלחין לפי מה שיוצא לו, ואם חלק דומה לשיר פלוני או אלמוני, מה בכך.אשמח שתגיבו כאן ותכתבו כל מה שיש לכם לומר על הנושא.
תודה מראש.@מוזיקה-ללב אני לא חושב שהבעיה הראשונה היא בעיה שמפריעה לשיר להיות להיט
אם לא ראית פעם את מה שהוציא אהרהלה סמט במיקסמט מיקסאמעט-אהרלה-סמט-וצביקי-לוין.mp3 זה
שייש שם מיליון להיטים[חלקם של פעם וחלקם מהשנה האחרונה]
אם מנגינה זהה לחלוטין ובכל זאת הם נשארים להיט
ולגבי הדבר השני שכתבת
שיר אולך בצורה של סיפור [‘בילדפ’] הוא צריך להתחיל ברוגע ולאט לאט ליתחמם
ועוד משהו זה הטון שכל שיר מתחיל בטון נמוך ולקראת סוף השיר הטונים עולים -
@מוזיקה-ללב אני לא חושב שהבעיה הראשונה היא בעיה שמפריעה לשיר להיות להיט
אם לא ראית פעם את מה שהוציא אהרהלה סמט במיקסמט מיקסאמעט-אהרלה-סמט-וצביקי-לוין.mp3 זה
שייש שם מיליון להיטים[חלקם של פעם וחלקם מהשנה האחרונה]
אם מנגינה זהה לחלוטין ובכל זאת הם נשארים להיט
ולגבי הדבר השני שכתבת
שיר אולך בצורה של סיפור [‘בילדפ’] הוא צריך להתחיל ברוגע ולאט לאט ליתחמם
ועוד משהו זה הטון שכל שיר מתחיל בטון נמוך ולקראת סוף השיר הטונים עולים -
@אלי-לב-0
@ישי
תודה רבה שהגבתם.
בהקשר למה שכתב אלי לב, זה באמת דבר מאד מעניין.
יש שירים שכשיצאו לאור לא תפסו בכלל ואז בא מישהו ושם על הלחן מילים אחרות וזה התפוצץ בקול רעש גדול.
כמו כן יש שירים שאחרי כמה שנים מאז שיצאו, בא זמר טוב ושר לזה קאבר שזה פירסם את השיר שאף אחד לא הכיר קודם.
לדעתי כדי ששיר יתקבל בציבור יש כל מיני סיבות.
זה יכול להיות ששרו אותו באירוע מרכזי, או שהוא יצא בדיוק בזמן מאד חם [למשל אחרי ה7 באוקטובר למניינם וכדו’]. ויש שירים שפשוט הקליפ שלהם מעביר מסר מסוים שעבר טוב לציבור, וגם יש שירים טובים שיצאו, אבל שר אותם זמר לא מוכר, או שהם יצאו בזמן שיצאו איתם יחד עוד הרבה שירים טובים, ואף אחד לא שם לב אליהם.
בקיצור, שיר טוב הוא שיר שנוגע ובנוי טוב שזה כולל מילים איכותיות, לחן טוב, מעטפת מוזיקלית טובה, ואולי דברים נוספים.
אבל, שיר טוב זה לא שיר שהצליח והתפרסם בציבור.מחכה לשאר החברים שיגיבו בנושא.
לא מאמין שאין לאף אחד דעה בענין.
במיוחד מעניין אותי מה דעתו של https://hamusicay.com/user/יוחנן-בלייך בענין. -
אוקיי מאד התחברתי למקוריות שלכם ולגישה הבריאה לגבי הלחן
אבל כחלק מזה יש את הרגע הזה שיש לי השראה לשבת על הפסנתר ואני מרגיש שהלחן נמצא לי על קצה הלשון ופשוט רק להוציא אות, ואז אני נתקע עם המילים ( כלומר על מה להלביש את המלודיה ) או עם ההקלטה שאני מרגיש במבחן כזה מול ההקלטה ואז זה כבר לא מאפשר פשוט לזרום.
אז איך בדיוק אפשר להתמודד עם זה , אני הייתי אומר שקודם כל כשיש וייב או גם שאין צריך איזה ביטחון בפה או במוח להוציא הכל בלי שנאבד את הספונטניות או נשכח את מה שכבר התחיל השאלה איך משיגים את הביטחון הזה
אשמח עם נתמקד גם על זה! -
@קובי-אלקין לי קרה כמה פעמים, [ושמעתי את זה גם ממלחינים אחרים בראיונות שונים ומגוונים], שהלחנתי מלודיה על מילים מסוימות ולאחר מעשה החלפתי את המילים כי חשבתי שזה יותר שמח או יותר עצוב וכדומה וזה מתאים יותר למילים אחרות.
וקורה לי הרבה שאני משנה מילה מפה ומילה משם, וגם משנה במלודיה באמצע/בהתחלה/ בסוף.
וגם שמעתי שיש מלחינים שמלחינים סקיצה [אולי אפשר לקרוא לזה ‘רעיון’ או ‘תמצית של שיר’], ואחר כך יושבים על זה עוד כמה פעמים ומשנים לפה ולשם עד שיוצא משהו מושלם.
לי אישית זה קצת קשה. ונראה לי שזה יותר קל למי שיושב עם עוד חבר’ה ומלחין.מה שכן, קורה לי הרבה שיש לי מצב רוח להלחין שיר, ואני מקליט, ואחר כך קשה לי להקליט אותו שוב יותר נקי או יותר בקול, כי אני צריך להקשיב לשיר כמה וכמה פעמים על מנת להקליט אותו שוב בדיוק אותו הדבר.
מתאים יותר לכתוב את זה בפוסט נפרד, אבל בגלל חוקי הפורום אני עורך את הפוסט הנוכחי.
תשימו לב שיש לחנים שונים מסוגים שונים ומגוונים, שהם הצליחו והתפרסמו רק בגלל שהמלחין יש לו רזומה עשיר של שירים יפים ומוצלחים, ובגלל זה כל שיר שהוא ילחין ייחשב לשיר מצוין.
ואם מישהו לא מספיק מפורסם היה מוציא את השירים הנ"ל, אנשים היו מגיבים בביטול, ‘נו… עוד לחן…’ -
@קובי-אלקין לי קרה כמה פעמים, [ושמעתי את זה גם ממלחינים אחרים בראיונות שונים ומגוונים], שהלחנתי מלודיה על מילים מסוימות ולאחר מעשה החלפתי את המילים כי חשבתי שזה יותר שמח או יותר עצוב וכדומה וזה מתאים יותר למילים אחרות.
וקורה לי הרבה שאני משנה מילה מפה ומילה משם, וגם משנה במלודיה באמצע/בהתחלה/ בסוף.
וגם שמעתי שיש מלחינים שמלחינים סקיצה [אולי אפשר לקרוא לזה ‘רעיון’ או ‘תמצית של שיר’], ואחר כך יושבים על זה עוד כמה פעמים ומשנים לפה ולשם עד שיוצא משהו מושלם.
לי אישית זה קצת קשה. ונראה לי שזה יותר קל למי שיושב עם עוד חבר’ה ומלחין.מה שכן, קורה לי הרבה שיש לי מצב רוח להלחין שיר, ואני מקליט, ואחר כך קשה לי להקליט אותו שוב יותר נקי או יותר בקול, כי אני צריך להקשיב לשיר כמה וכמה פעמים על מנת להקליט אותו שוב בדיוק אותו הדבר.
מתאים יותר לכתוב את זה בפוסט נפרד, אבל בגלל חוקי הפורום אני עורך את הפוסט הנוכחי.
תשימו לב שיש לחנים שונים מסוגים שונים ומגוונים, שהם הצליחו והתפרסמו רק בגלל שהמלחין יש לו רזומה עשיר של שירים יפים ומוצלחים, ובגלל זה כל שיר שהוא ילחין ייחשב לשיר מצוין.
ואם מישהו לא מספיק מפורסם היה מוציא את השירים הנ"ל, אנשים היו מגיבים בביטול, ‘נו… עוד לחן…’@מוזיקה-ללב צודק לחלוטין לגבי ההערה האחרונה
מלחינים ותיקים מכניסים שירים פח
והשירים מצליחים בגלל שבעבר הם הלחינו שירים טוביםנ.ב. גם בזמרים נהיה אותו דבר זמרים גרועים עם שירים טובים
או מפיקים טובים
ואנחנו צריכים לשמוע את כל הזבל הזה -
@ישי וזה גם תלוי מאד [!] מי הזמר שמבצע את הלחן.
אם שיר שהוא מזכיר אלף שירים אחרים, יולחן על ידי מלחין ידוע ויבוצע על ידי זמר ידוע זה יכול להיחשב שיר מצוין.
ואם מישהו אחר ילחין את זה, יגידו ‘מה? זה שיר? זה מזכיר בדיוק את זה ואת זה ואת זה וכו’'.
מה לעשות. לכל מלחין שמלחין מאות שירים, יש את הכמה שירים המפוצצים והמדויקים שלו, ואת כל השאר, שהוא ממשיך להלחין ולפרסם בגלל אותם שירים מפוצצים. -
@קובי-אלקין לי קרה כמה פעמים, [ושמעתי את זה גם ממלחינים אחרים בראיונות שונים ומגוונים], שהלחנתי מלודיה על מילים מסוימות ולאחר מעשה החלפתי את המילים כי חשבתי שזה יותר שמח או יותר עצוב וכדומה וזה מתאים יותר למילים אחרות.
וקורה לי הרבה שאני משנה מילה מפה ומילה משם, וגם משנה במלודיה באמצע/בהתחלה/ בסוף.
וגם שמעתי שיש מלחינים שמלחינים סקיצה [אולי אפשר לקרוא לזה ‘רעיון’ או ‘תמצית של שיר’], ואחר כך יושבים על זה עוד כמה פעמים ומשנים לפה ולשם עד שיוצא משהו מושלם.
לי אישית זה קצת קשה. ונראה לי שזה יותר קל למי שיושב עם עוד חבר’ה ומלחין.מה שכן, קורה לי הרבה שיש לי מצב רוח להלחין שיר, ואני מקליט, ואחר כך קשה לי להקליט אותו שוב יותר נקי או יותר בקול, כי אני צריך להקשיב לשיר כמה וכמה פעמים על מנת להקליט אותו שוב בדיוק אותו הדבר.
מתאים יותר לכתוב את זה בפוסט נפרד, אבל בגלל חוקי הפורום אני עורך את הפוסט הנוכחי.
תשימו לב שיש לחנים שונים מסוגים שונים ומגוונים, שהם הצליחו והתפרסמו רק בגלל שהמלחין יש לו רזומה עשיר של שירים יפים ומוצלחים, ובגלל זה כל שיר שהוא ילחין ייחשב לשיר מצוין.
ואם מישהו לא מספיק מפורסם היה מוציא את השירים הנ"ל, אנשים היו מגיבים בביטול, ‘נו… עוד לחן…’@מוזיקה-ללב כתב באיך מלחינים שיר:
לי קרה כמה פעמים, [ושמעתי את זה גם ממלחינים אחרים בראיונות שונים ומגוונים], שהלחנתי מלודיה על מילים מסוימות ולאחר מעשה החלפתי את המילים כי חשבתי שזה יותר שמח או יותר עצוב וכדומה וזה מתאים יותר למילים אחרות.
לא רק זה, יש גם מילים שכבר מאוד ‘משומשות’ ו’לעוסות’ מרוב לחנים,
למשל את השיר ‘ויהיו זרעי’ הלחין יענקי דסקל לכתחילה על… כאיל תערוג! כשהוא רצה לפרסם את השיר אמר לו מישהו- אם אתה מוציא את זה, אז זה יהיה עוד לחן על כאיל תערוג, לא חידשת פה משהו אדיר…
לא זוכר בדיוק מי נתן את הרעיון להרכיב את הלחן על ‘ויהיו זרעי’, אבל מה שברור שהשיר כבש את הציבור, וזה לא היה קורה אילו זה היה על מילים אחרות…@ישי כתב באיך מלחינים שיר:
מלחינים ותיקים מכניסים שירים פח
והשירים מצליחים בגלל שבעבר הם הלחינו שירים טוביםלא רואה שזה ככה, אמנם הזמרים ירצו לקנות מהם את השירים גם אם הם לא הכי, בגלל ש’הלחנים שלו תמיד מצליחים’, אבל אם השיר דפוק, זה פשוט לא מצליח להכנס לציבור, חסר שירים של מלחינים ידועים שהלכו לפח של ההיסטוריה?
-
@מוזיקה-ללב כתב באיך מלחינים שיר:
לי קרה כמה פעמים, [ושמעתי את זה גם ממלחינים אחרים בראיונות שונים ומגוונים], שהלחנתי מלודיה על מילים מסוימות ולאחר מעשה החלפתי את המילים כי חשבתי שזה יותר שמח או יותר עצוב וכדומה וזה מתאים יותר למילים אחרות.
לא רק זה, יש גם מילים שכבר מאוד ‘משומשות’ ו’לעוסות’ מרוב לחנים,
למשל את השיר ‘ויהיו זרעי’ הלחין יענקי דסקל לכתחילה על… כאיל תערוג! כשהוא רצה לפרסם את השיר אמר לו מישהו- אם אתה מוציא את זה, אז זה יהיה עוד לחן על כאיל תערוג, לא חידשת פה משהו אדיר…
לא זוכר בדיוק מי נתן את הרעיון להרכיב את הלחן על ‘ויהיו זרעי’, אבל מה שברור שהשיר כבש את הציבור, וזה לא היה קורה אילו זה היה על מילים אחרות…@ישי כתב באיך מלחינים שיר:
מלחינים ותיקים מכניסים שירים פח
והשירים מצליחים בגלל שבעבר הם הלחינו שירים טוביםלא רואה שזה ככה, אמנם הזמרים ירצו לקנות מהם את השירים גם אם הם לא הכי, בגלל ש’הלחנים שלו תמיד מצליחים’, אבל אם השיר דפוק, זה פשוט לא מצליח להכנס לציבור, חסר שירים של מלחינים ידועים שהלכו לפח של ההיסטוריה?
@רה-מינור כתב באיך מלחינים שיר:
אבל אם השיר דפוק, זה פשוט לא מצליח להכנס לציבור
נכון, אתה נוגע בנקודה נכונה, אבל גם רגישה.
כי כמו שכתבתי קודם, שכדי ששיר יצליח צריך הרבה מזל ויש לזה כל מיני סיבות.
על זה התכוונתי שזמר יקח יותר בקלות שיר שהוא לא מיוחד במינו כל כך ממלחין עם רזומה של שירים טובים, ויתכן שהוא יתפרסם אם בדיוק ישירו אותו בסיום הש"ס בבנייני האומה וכדומה.
לעומת זאת, אם יבוא מלחין חדש ויציע לו שיר, הוא יבדוק אותו בשבע עינים אם הוא מספיק ייחודי והמילים גם כן, וכו’. -
@רה-מינור כתב באיך מלחינים שיר:
אבל אם השיר דפוק, זה פשוט לא מצליח להכנס לציבור
נכון, אתה נוגע בנקודה נכונה, אבל גם רגישה.
כי כמו שכתבתי קודם, שכדי ששיר יצליח צריך הרבה מזל ויש לזה כל מיני סיבות.
על זה התכוונתי שזמר יקח יותר בקלות שיר שהוא לא מיוחד במינו כל כך ממלחין עם רזומה של שירים טובים, ויתכן שהוא יתפרסם אם בדיוק ישירו אותו בסיום הש"ס בבנייני האומה וכדומה.
לעומת זאת, אם יבוא מלחין חדש ויציע לו שיר, הוא יבדוק אותו בשבע עינים אם הוא מספיק ייחודי והמילים גם כן, וכו’.@מוזיקה-ללב בשרשור אחר הזכירו את הפודקאסט של שמילי אונגר כשהוא דיבר עם הרשי ויינברגר ונפתלי שניצלער על הדיסק שלו, והם הסבירו שהזמרים מחפשים ‘להיט’, אז הם פשוט אומרים- למלחין פלוני יש הרבה להיטים, וקיים סיכוי גבוה שהשיר הבא שלו גם יהיה להיט,
משא"כ במלחין לא מוכר- מי אומר שהציבור יאהב בכלל את הסגנון?