מאקם ומוזיקה ערבית
-
@חיים-גל בקצרה
מקאם זה סולם בערבית,
במוזיקה הערבית יש כ8 מקאמים (סולמות) בסיסיים
שהם: עג’ם, נהוונד, ביאת, כורד, ראסט, שיגה, חיג’אז, צ’בא,
ובנוסף אליהם יש עוד כ90 מקאמים מקשטים
מה שמייחד חלק מהסולמות המזרחיים לעומת המערביים
זה שבמערביים יהיה בד"כ שימוש רק בטונים שלמי וחצאי טונים מה שאין כן במזרחי שיכולים ליהיות גם רבעי טונים
כמו במקאם ביאת וראסט וכו’
אם יש לך עוד שאלות יותר ספציפיות אשמח לעזור
וטוב לראות שיש כאן בפורום עוד מישהו שמתעניין במקאמים ומוזיקה מזרחית (חשבתי שאני היחיד) -
@אוריה-אדרעי זה גי פי טי ?
-
@אורגו-מדלי לא, זה אני כתבתי
-
@אוריה-אדרעי תותח!
אני באמת רוצה ללמוד את הנושא הזה לעומק והבאת הסבר כל כך יפה…
תמשיך ככה! -
@אוריה-אדרעי וואוו אני כתיבה ממש כמו בינה מלאכותית יפה מאוד
-
@אורגו-מדלי תודה רבה
-
וואו קודם כל שכוייח על הפירוט
אשמח לדעת האם שיר יכול להיות מורכב מכמה מקאמים?
ואיך זה נראה (צילום מסך או משהוא דומה)
ואם יש מקאמים שכדאי ללמוד יותר בדחיפות
(אני מתחיל קמנצ’ה אז אפשר בגדול לנגן בדומה לכינור)
תודה!@אוריה-אדרעי -
@אורגו-מדלי אני בטוח שכתבת את זה כמחמאה אבל זה לא נראה לי כזה מחמיא. אולי הבינה כותבת מאוד מפורט אבל גם מאוד מלאכותי.
-
@חיים-גל בגדול רוב ככל השירים מנוגנים על אותו מקאם (סולם) אבל בשירים מזרחיים כבדים יותר כל מיני פיוטים וכאלה השירים יכולים להחליף מקאם בכל בית כמו דוגמא כמעט כל הפתיחות בשירות הבקשות כמו כן הרבה מאוד שירים שהם במקאם נהוונד יכולים לקבל קישוט ממקאם למי או ממקאם נאווה שהם מקאמים מקשטים כמו שאמרתי
בגדול מקאם נהוואנד מקביל לסולם מינורי רגיל עם זה על קלידים אז זה מלה עד לה בלי שחורים
מקאם עג’ם דוגמא זה מדו עד דו בלי שחורים
ההבדל ביניהם הוא חוקיות המרווחים בין טון לטון
זאת אומרת בנהוואנד יש את תו הבסיס לדוגמא לה והתו הבא יהיה בהפרש של טון ואז חצי טון ואז טון ועוד טון ועוד חצי טון ועוד טון ועוד טון
בעוד שבמקאם עג’ם ניקח דוגמא בסיס בדו ואז עוד טון ואז עוד טון ואז חצי טון ואז טון ואז טון ושוב טון וחצי טון