עזרה דחופה בסולמות בפסנתר
-
-
NASHVILLE-NUMBER-SYSTEM-CHORD-CHART.pdf
זה כל הסולמות והאקורדים שבתוכם מסודרים. המסמך באנגלית אז אם אתה לא יודע משהו או מסתבך תפנה אלי.
ואחרי שאתה יודע מהם האקורדים בכל סולם תשתמש במדריך הזה (מצורף למטה) כדי לבדוק איך מאצבעים אותם על הפסנתר. -
סתם עצה שראיתי אצל עצמי שמאוד מקלה, לא ללמוד סולם סולם לפי הסדר אלא בצורה של DM AM , דהיינו: הרי ללמוד את סולם DM זה קל יחסית כיוון שכמעט אין אקורדים חדשים אחריו אפשר להמשיך לסולם GM אחריו ל CM וכו', עם הזמן קולטים את הטכניקה וזה נהיה קל יותר ויותר ואחרי 5-6 סולמות כבר מכירים את כל צורות האקורדים מה שהופך את הדרך לקלה עוד יותר.
מקווה שעשיתי קצת סדר -
בעיקרון מי שלמד קצת תיאוריה יודע שזה נורא פשוט לחשבן מרווחים על קלידים, ובפער יותר מגיטרה...
בכל מקרה, ברגע שמבינים את הרעיון של מרווחים 1 - 3 - 5 (במז'ור, ובמינור b3) ממש פשוט לשים את האצבעות במרווחים האלה וואלה! אקורד.
השלב הבא זה להבין איך המרווחים האלה משתנים או מתרחבים באקורדים כמו 7, sus2/sus4, מוקטן, מוגדל וכו' וכו'.
מקווה שעזרתי. גם אני בהתחלה חיפשתי מלא טבלאות וסיכומים, עד שהשקעתי בתיאוריה והיום אני כבר לא צריך.
ואם אתה רוצה סיכום נפלא של כל תורת המוזיקה, הסולמות, המרווחים, מז'ור ומינור מקביל - שווה לבדוק את מעגל הקווינטות ואיך הוא עובד. תמיד הרבה יותר קל לזכור דברים בצורה ויזזואלית. -
@אני-ואני
בגדול תחפש באינטרנט, יש מלא תמונות של תרשימים.
העניין ללמוד איך לקרוא את המעגל. רוב החומר שאני השגתי הוא באנגלית - סרטונים בלוגים וכאלה, אבל אני מאמין שיש גם בעברית איפשהו ברשת.
למעשה אני ממש בימים אלו עובד על מדריך נגיש למעגל הקווינטות ולתיאוריה מוזיקלית בכלל.
אם תתן לי כמה רגעים אני אלקט את מה שחשוב בתור התחלה ואשלח לך. -
@אני-ואני
אוקיי קח את הזמן ללמוד את זה, הכי חשוב זה לשנן ולהתאמן שזה יישב לך בראש כמו שצריך. החלק הכיפי בתיאוריה שלא כמו כל טכניקה אחרת בכלים, זה שצריך ללמוד את זה טוב פעם אחת, ואז זה יושב לך בראש לנצח פחות או יותר.
אז הנה ההסבר -מה זה אקורד? שלושה או יותר צלילים המנוגנים יחד.
מה תפקידו של אקורד? ללוות סולו של כלי נגינה או שירה.
למה צריך אקורדים? מספר אקורדים המנוגנים ברצף יוצרים מהלך הרמוני. הבסיס שעומד מאחורי המהלכים ההרמוניים הוא שיטת ההרמוניה המסורתית. שבה לכל אקורד יש תפקיד טונאלי מסוים שתפקידו להביע "מתח" או "הרפיה" ביצירה, כך שבעזרת חיבורם של האקורדים למהלכים הרמוניים נוכל לבטא את עצמנו מוזיקלית בצורה רחבה ומורכבת יותר.
איך אקורדים מורכבים? אקורדים פשוטים, של שלושה תווים מורכבים כל אחד משלושה צלילים הלקוחים מהסולם של האקורד – הראשון, השלישי והחמישי. לדוג' – אקורד C מז'ור מורכב מהתווים – C \ E \ G . דו מי וסול. אותו דבר לגבי אקורדים מינוריים, גם הם מורכבים מהתווים הראשון השלישי והחמישי בסולם.
טיפ! כמו שאפשר למצוא בקלות את הסולם המינורי המקביל מתוך סולם מז'ורי, כך גם קל יותר למצוא אקורד מנורי מתוך אקורד מז'ורי, אם פשוט מזיזים את התו השלישי חצי טון למטה. בעצם – תווים ראשון, שלישי במול וחמישי. לדוג' האקורד Cm מורכב מהתווים – C \ Eb \ G .
עכשיו הכל יותר פשוט, וגם האקורדים היותר מורכבים מקבלים משמעות, כגון אקורד 7 שהוא פשוט הוספת התו השביעי של הסולם, (ובמקרה שהאקורד הוא maj7 אז צריך להוסיף את התו השביעי בסולם המז'ורי של התו). או אקורדים sus2 ו – sus4 שבהם מחליפים את התו השלישי בשני או ברביעי בהתאמה. וכן אקורד 9 שבו מוסיפים את התו התשיעי – ובעצם השני בסולם, ועוד סוגים כמו C\D שהוא פשוט האקורד D מז'ור עם תוספת של בס דו (C), וכן הלאה.
איך אני יודע איזה אקורד לנגן באיזה זמן? זה מאד פשוט. כמו שכבר הסברנו כל שיר בנוי על סולם, שזה אומר שהוא בנוי בבסיסו סביב 7 תווים – אותו דבר לגבי האקורדים. בכל סולם ישנם 7 אקורדים שהם הבסיס של השיר.
מהם האקורדים שיש בסולם? גם זה פשוט. האקורדים בבסיסם הם התווים שיש בסולם, וסוג האקורד – מז'ור או מינור – משתנה בהתאם לנוסחה קבועה.
בסולמות מז'וריים – הנוסחה היא – מז'ור / מינור / מינור / מז'ור / מז'ור / מינור / מוקטן.
(אקורד מוקטן מהווה מעין תחליף מורכב יותר לאקורד מינורי, והתווים השלישי והחמישי הם במול. בשונה מאקורד מוגדל המהווה תחליף מורכב יותר לאקורד מז'ורי ובו התווים השלישי והחמישי הם דיאז).
ובסולמות מינוריים, הנוסחה היא – מינור / מוקטן / מז'ור / מינור / מינור / מז'ור / מז'ור.
(וכמו שכתבתי למעלה, שאם נספור מרווחים מינוריים מהתו השישי בסולם מז'ורי כלשהוא, נקבל את המקביל המינורי שלו).
דוגמה – בסולם דו מז'ור (C) התווים הם – דו, רה מי, פה, סול, לה, סי.
ובעצם האותיות – C \ D \ E \ F \ G \ A \ B
אם כן לפי הנוסחה הזו, אם אני יודע שהשיר הוא בסולם דו מז'ור, אז אני יודע שהוא כולל את האקורדים - C \ Dm \ Em \ F \ G \ Am \ Bdim (dim הוא הסימן של אקורד מוקטן).
עוד דוגמה יותר מורכבת, בסולם דו דיאז מנור – C#m
התווים הם – דו דיאז, רה דיאז, מי, פה דיאז, סול דיאז, לה, סי.
במילים אחרות – C# \ D# \ E \ F# \ G# \ A \ B
אם כן האקורדים הם - C#m \ D#dim \ E \ F#m \ G#m \ A \ B.
אם כך, מתי שאני יודע את הסולם של השיר, יש לי "גדר" של שבעה אקורדים שאני יכול לנגן (ובעצם ששה, כי מי מנגן אקורד מוקטן?), וצריך רק לעבור על השיר ולראות מה מתאים איפה. זו לא בעיה לסמוך על האינסטינקטים. לפעמים יהיו חלקים או שירים שיתאימו להם מספר סוגים שונים של אקורדים. (בשונה מנגינת סולו על פי שמיעה שאפשר לקבוע בוודאות אם התו נכון או לא).
אבל איך אני יודע סולם של שיר? ובכן, אפשר לחפש באינטרנט, אבל זה לא קשה גם לבד. נסו להתרכז בבס. הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל קומפוזיציה. נסו לנגן את כל התווים בבס של הכלי שלכם, בין אם זה גיטרה או פסנתר, וצליל שמרגיש תמיד מתאים, שמרגיש בבית, כנראה הוא הסולם של השיר.
איך אני יודע אם השיר בסולם מז'ורי או מנורי? ובכן גם זה די פשוט. ברוב רובם של השירים היום, אם האנרגיה היא די שלילית ועצובה, כנראה מדובר בסולם מינורי. אבל השיר יותר מקפיץ ומשמח זהו ככל הנראה סולם מז'ורי. בכל מקרה כדאי ללמוד לנגן לפחות צורה אחת של סולם מז'ורי ומינורי על כלי מסוים ולבדוק אם כל התווים מתאימים.
הלאה –
מעגל הקווינטות
"קווינטה" פירושו מרווח של חמישה קלידים, דהיינו שלושה וחצי טונים. והמעגל נראה כך –
זה אולי התרשים המוזיקלי המתוחכם ביותר שנערך בכל הזמנים. יש לו אינספור שימושים אבל עכשיו נתמקד במה שהכי פרקטי לענייננו.
נכון כתבתי שאם אתם יודעים את הסולם של השיר אז פשוט תחשבנו את התווים ואת האקורדים? אז עם התרשים הזה זה הרבה יותר פשוט.
קחו כל סולם. תחתכו מסביבו כמין פרוסת עוגה.
אלה הם האקורדים המז'וריים והמינוריים שיש בסולם.הנה לדוג' – סולם דו מז'ור – C
נגיש, קל ונוח. (האקורד בחלק הכי פנימי בעיגול הוא מוקטן, שהוא השביעי בסולם מז'ורי והשני בסולם מינורי).
ניתן לחפש את התרשים בגוגל ולהדפיס שיהיה לכם נגיש.
טיפ! התרשים עוזר גם למקרים שאתם רוצים לעשות טרנספוזיציה לאקורדים של השיר, לדוג' אם אתם רוצים לנגן אותו בסולם יותר נמוך – פשוט תלבישו את ''פיסת העוגה" של הסולם המקורי על הסולם שאתם רוצים לנגן ותחליפו את האקורדים לפי המיקומים. וכן אם האקורדים יותר מדי מסובכים ואתם רוצים לדעת באיזה שריג לשים קאפו – פשוט ספרו כמה תיבות יש מהסולם המקורי ועד לסולם שאתם רוצים לנגן, ובמספר השריג הזה שימו קאפו. -
תודה רבה לכולם על הלייקים.
בכל מקרה - אם מישהו צריך עוד עזרה בתיאוריה מוזיקלית, שיפנה אלי. אני שמח לעזור, בתור אחד שלמד גיטרה בצורה מקצועית ככלי ראשון, ואז המשיך לפסנתר, תיאוריה יושבת לי נורא טוב בראש. כיון שקודם כל למדתי הכל לעומק, ואז ויזואלית בעזרת מבט על הקלידים זה התקבע לי במוח. (שזה דרך אגב מה שאני ממליץ - אחרי כל דבר שאתם לומדים בתיאוריה - נסו לראות איך זה מתחבר על הכלי שלכם. עדיף קלידים, אבל הכל טוב).
אז שמח לעזור. (אולי אני צריך לפרסם את זה באשכול של תיאוריה מוזיקלית? אין לי מושג איך החוקים פה...) -
@Benefey כתב בעזרה דחופה בסולמות בפסנתר:
איך אני יודע אם השיר בסולם מז'ורי או מנורי? ובכן גם זה די פשוט. ברוב רובם של השירים היום, אם האנרגיה היא די שלילית ועצובה, כנראה מדובר בסולם מינורי. אבל השיר יותר מקפיץ ומשמח זהו ככל הנראה סולם מז'ורי.
זה לא בדיוק נכון
זה נכון במובן של המילה מז’ור = שמח, מינור = עצוב,
אבל בקטע של השירים (לפחות החסידיים) זה כמעט הפוךכיום רובם המוחלט של השירים השמחים (לדוג’ "עוד ישמע" ועוד מאות אלפי שירים) הם שירים מינוריים
והשירים הכי מרגשים = עצובים הם מז’וריים!
לדוגמה ניגון חופה, באתי לגני
וזה הגיע למצב שרוב שירי החופה הם מז’וריים (תבדקו אותי..)הסיבה היא שהשילוב של סולם מז’ורי עם אקורדים מינוריים יוצר רגש הרבה יותר חזק מאשר סולם מינורי סטנדרטי
לדוגמה ניגון חופה מתחיל ב C - E ואז עובר לאקורד AM
השילוב ביניהם יוצר סוג של משבר במהלך ונותן לאקורד המינורי התבטאות הרבה יותר חזקה ורגשית מאשר בסתם מהלך בשיר מינורי -
@המעבד-המתאבד אתה צודק בהחלט ולא יכולתי להגדיר את זה טוב יותר.
למעשה מדובר בתגובה פסיכולוגית, כיון שהאקורדים המז'וריים יוצרים מין גירוי במח שלנו ומעצימים את החוויה.
אבל בכל מקרה - לגבי 95% משירי הפופ הקלאסיים, אלו שאתה יכול למצוא בראשי כל הטבלאות, ושאין באמת ביניהם כמעט שום הבדל מבחינת מהלך הרמוני, כולם משתמשים באותם ארבעה אקורדים, Am - C - F - G, (בדר''כ בסדר הזה... ואם השיר הוא יותר מז'ורי אז פשוט מחליפים את המיקומים של Am ו - C...)
נ. ב. עובדה מעניינת, יש אנשים (כמו ג'ייקוב קולייר לדוגמה, אמן בריטי מוכשר בקנה מידה עולמי, רב-נגן וכו') שמתכחשים למיתוס של מז'ור - שמח מינור - עצוב. וזה הכל ענין של יחסיות ותגובות פסיכולוגיות לגירויים חיצוניים. אני לא בקיא בהסבר שלו אבל מי שזה מעניין אותו אני חושב שיש לו סרטון על זה ביוטיוב. באופן כללי הוא בן אדם מרתק ששווה צפייה... -
@Benefey
נכון מאד.אני אישית אתגרתי את עצמי פעם ליצור יצירה קלאסית עצובה עם המון אקורדים מז'וריים, וזה עבד לי ממש, גם שחררתי אותה באלבום שלי (אפשר לחפש ביוטיוב וכו' "יוחנן בלייך - מערת הנטיפים").
מתברר שזה לא האקורדים אלא מה שעושים איתם.