תגובה | רשימת המונחים שראוי לכל "מוזיקאי" לדעת
-
@חכם_בלילה כתב בתגובה | רשימת המונחים שראוי לכל "מוזיקאי" לדעת:
@דוד-משה נו וזה מה שהבאתי
תרגום פשוט…זה תרגום מילולי אבל לא מגדיר (או מסביר) מה זה
-
עשיתי שינויים והוספתי דברים,
אשמח אם יעברו על החומר.
https://hamusicay.com/topic/1075/רשימת-המונחים-שראוי-לכל-מוזיקאי-לדעת -
@הגיטריסט כתב בתגובה | רשימת המונחים שראוי לכל "מוזיקאי" לדעת:
אתה מנגן שיר ואז מגיע לקטע של המעבר ומחזיק את הכפתור עד סוף השיר?
דבר ראשון זה לא כפתור אלא אופציה בג’ויסטיק שמוזיזים אותו למעלה\ למטה
אז שאלתי את הבינה מה זה מודולציה וזה ענה לי את מה שאתם עונים אז שאלתי אותה למה זה ככה באורגן שזה אפקטים של הצלילים אז זה מה שהיא ענתה
כן, הבנתי בדיוק למה אתה מתכוון! באורגן שלך, המושג “מודולציה” מתייחס לאפקט צלילי שמשתנה בעזרת הזזת הג’ויסטיק. למעשה, זו לא המודולציה הקלאסית שדיברנו עליה קודם (שינוי מפתח), אלא שימוש בטכניקה אלקטרונית שמוסיפה “חיים” וגוון ייחודי לצליל.
מה קורה בפועל?
כשאתה מזיז את הג’ויסטיק (בדרך כלל שמאלה או למעלה), הוא משנה מאפיין מסוים של הצליל, כמו גובה הטון, עוצמת הרעד (וויברטו), או גוון הצליל.
במקרה שהזכרת, הזזת הג’ויסטיק כלפי מעלה יוצרת אפקט שמדמה פריטה מהירה הלוך-ושוב על מיתר אחד, כמו שגיטריסטים עושים לפעמים עם פיקינג מהיר.
למה זה נקרא “מודולציה”?
בכלי נגינה אלקטרוניים, “מודולציה” מתייחסת לשינוי פרמטרים של הצליל בזמן אמת, כמו:וויברטו (שינוי מתמיד בגובה הצליל).
טרמולו (שינוי מתמיד בעוצמת הצליל).
אפקטים מתקדמים כמו האפקט שציינת, שמביא לצליל תחושה של תנועה או פריטה מהירה.
דוגמה להקשר דומה:
גיטריסטים, כמו שאמרת, עושים אפקט דומה על מיתרים בעזרת “טרמולו פיקינג” (פריטה מהירה מאוד), או בעזרת מברטור (מנגנון שמאפשר להנמיך או להגביה את הצליל במהירות).איך להשתמש בזה באורגן?
נסה לשלב את האפקט הזה במנגינות שמצריכות “אופי מזרחי” או תחושה של גיטרה.
לדוגמה, אם אתה מנגן לחנים מזרחיים או ים-תיכוניים, זה יכול להדמות לפריטה של עוד או בוזוקי. -
@אהרון-יוסף-בבייב אולי הגיע הזמן להפסיק לשתף אותנו בהגיגי הבינה תחי’???
-
@Yossile @אהרון-יוסף-בבייב זה בסדר פשוט תראה איך גברת בינה לא מבינה משו פשוט ומכאן נוצר הבלאגן:
מבחינתה מדולציה זהו מושג ששייך למעבר בין סולמות בשיר (-כמו שחלק מכאן חשבו עד היום) ואז כאשר מתחילים לסבך ולשאול רגע מה קורה באורגן שלי- גם שם כתוב מדולציה? אז היא מתחילה לבלבל במח שזה לא המדולציה שדיברנו אלא משו אחר.
הנקודה שאי אפשר לשנות לה ולומר לה שזה אותו דבר…
(כמו שהיא כתבה לי שפרוטולס עדיף לעריכת פוסטפרודקשן היה אקשן אבל היא נשארה בדעתה…) -
@Studio-Bit כתב בתגובה | רשימת המונחים שראוי לכל "מוזיקאי" לדעת:
מודולציה (Modulation) –מעבר תוך כדי שיר. יכול להיות גם טון וגם סאונד
או
לזה התכוונתי, שמודולוציה זה מעבר תוך כדי שיר, שזה יכול להיות גם שינוי בסאונד (רעידות, מנעדים, אפקטים, עוצמה של הסאונד). -
הערה בקשר לאפקטים: קומפרסור הוא אפקט שנפוץ בקרב גיטריסטים וכנראה (אני פשוט לא מתמצא בנושא הזה) באולפנים
כנראה שההסבר שנרשם ברשימת המונחים הוא בהקשר לעבודה באולפן
גיטריסטים שמשתמשים בקומפרסור זה כמו המשמעות של המילה: מדחס, כדי לדחוס את הצליל של הגיטרה ולהפוך אותו ליותר מלוכלך (בדרך כלל משתמשים איתו בשילוב עם דיסטורשן) -
@יצחק-1 גם בגיטרה הרעיון הוא להפחית דינמיקה.
העניין הוא שאם עושים דחיסה קצת מוגזמת זה גם מעוות את הסאונד ואולי לזה אתה מתכוון. -
סיימתי את הפוסט האחרון כרגע:
https://hamusicay.com/post/17787
אשמח להערות והארות! -
@אני-ואני
בטח שנכון
-
@אהרון-יוסף-בבייב
במוזיקה לא שייך כ"כ המושג של ‘נכון ולא נכון’.
אבל בדרך כלל במקצבים שקטים שמים קיק רק בפעמה הראשונה.
לפעמים ‘תוקעים’ קיק רק פעם ב…
ולפעמים אפילו לא שמים קיק, או ששמים קיק אבל לא נוכח. -
@Hagai-Habani בגיטרה המטרה היא להפוך את הצליל לדחוס ומלוכלך (בדר"כ זה לא נפוץ כל כך אצל גיטריסטים מודרנים - זה בא בדרך כלל עם שימוש ב2 דיסטורשנים אחד אחרי השני וכדו’)
-
@הגיטריסט
הכוונה לקצב שקט כמו ב: והיא שעמדה, וזכני לגדל, אם אשכחך ירושלים ועד שירים מהז’אנר -
@יצחק-1 כתב בתגובה | רשימת המונחים שראוי לכל "מוזיקאי" לדעת:
(בדר"כ זה לא נפוץ כל כך אצל גיטריסטים מודרנים - זה בא בדרך כלל עם שימוש ב2 דיסטורשנים אחד אחרי השני וכדו’)
היום בד"כ גיטריסט שרוצה להפוך את הצליל לדסטורשיין כבד יותר ו"מלוכלך" לרוב הוא יוסיף אוברדרייב
לפי דעתי נושא האפקטים בגיטרה חשמלית שונה לחלוטין מאפקטים באורגן ועיבודים כי גיטריסט שיפיעל עכשיו דיסטורשין זה ע"מ ליצור מוזיקת רוק כבדה שבה- כמה שיותר כבד מעורפל ו"מלוכלך"-יותר טוב… משאין כן בעיבודים ובנגינת אורגן שאמורה להיות יותר חלקה ונעימה לאוזן -
@גיבסון-לס-פול האמת שזה כבר קשור לשינוי פאזה בעולם הגיטרות ב20-30 שנה האחרונות, אבל אני לא יודע אם כאן המקום להאריך בזה…
בקשר למה שכתבת בספוילר זה לדעתי נכון חלקית - תלוי באיזה אפקטים, כי לריוורב למשל יש את אותו שימוש
לדעתי ההבדל הוא באפקטי קדם מגבר (דיסטורשן וכו’) שזה קשור לצורה שבה הם עובדים - גיין בכמות גבוהה שמכניס את המנורות במגבר לדיסטורשן בשונה מדיסטורשן במיקסר וכדומה שנוצר בצורה דיגיטלית ולכן לא נשמע נעים לאוזן בלשון המעטה…